Vervoerseconoom: 'Minder asfalt, meer sturen op gedrag'
- Nieuws
- Vervoerseconoom: 'Minder asfalt, meer sturen op gedrag'
Om Nederland in de toekomst goed bereikbaar te houden is minimaal drie miljard euro per jaar nodig. Dat zeggen 25 mobiliteitsorganisaties. Volgens vervoerseconoom Erik Verhoef moet dat geld voor de verandering niet naar meer asfalt gaan. "We weten nu dat we met gedragsverandering veel meer kunnen bereiken", zegt hij in Spraakmakers.
Video niet beschikbaar
Gezamenlijke oproep
De 25 organisaties, die deze donderdag een gezamenlijke oproep doen, willen dat dit geld onder meer geïnvesteerd wordt in het wegennet, het invoeren van rekeningrijden en verkeersveiligheid. Ook moeten er speciale apps komen om reizigers beter te spreiden waardoor bus, trein en eventueel (deel)fietsen en (deel)auto's, beter en slimmer op elkaar aansluiten.
Slimmer reizen
Verhoef is vervoerseconoom aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Hij "schrikt ervan" dat men nog steeds wil doorbouwen aan de wegen. Hij noemt het investeren in de uitbreiding van wegen een "oplossing uit het verleden."
Het beleid is er tot nu toe vaak op gericht geweest om meer weginfrastructuur en asfalt aan te leggen op het moment dat de filedruk stijgt. Terwijl de coronacrisis volgens Verhoef nu juist laat zien dat we door slimmer te reizen files kunnen verminderen. "Vorig jaar hebben we gezien dat het aantal autokilometers voor 80 tot 90 procent hetzelfde bleef, maar dat we toch geen files hadden door slimmer te reizen overdag."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Wonen en werken
Nederland staat naast het mobiliteitsvraagstuk ook voor een grote opgave in ruimtelijke ordening. In de nabije toekomst moeten er 1 miljoen woningen bij in Nederland. Het mobiliteitsvraagstuk moet in samenhang met de komst van deze nieuwe woningen worden bekeken.
Ook geven mensen aan meer te willen thuiswerken. Verhoef denkt dat in deze gedragsverandering eerst geïnvesteerd moet worden. Sinds de coronacrisis is er sowieso een voorzichtige trek uit de stad waarneembaar. Toch hoeft dit niet per definitie te betekenen dat mensen minder kilometers maken. Wél dat ze anders zullen reizen: "Mensen gaan verder van hun werk wonen en hebben daardoor een langere woon- werkafstand."
Kilometerheffing
Daarbij noemt hij de invoering van de kilometerheffing als belangrijkste instrument om het gedrag te sturen. "Dat kun je flexibel inzetten."
Blijf op de hoogte van de verkiezingen
Bij NPO Radio 1 volg je alles rondom de Tweede Kamerverkiezingen. De belangrijkste verhalen en het laatste verkiezingsnieuws lees je hier. (Tip: met de NPO Radio 1-app ben je nóg sneller op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.)