Autorijden wordt duurder, maar niet iedereen kan overstappen op elektrisch
- Nieuws
- Autorijden wordt duurder, maar niet iedereen kan overstappen op elektrisch
Minister Rob Jetten wil met twee lastenverhogingen het autorijden nog duurder maken. Om de klimaatdoelen te halen wil de minister mensen zoveel mogelijk in het OV en de elektrische auto krijgen. Maar hoe efficiënt is dat elektrisch rijden nu eigenlijk? "De auto heeft hetzelfde probleem als ik: hij houdt niet van de kou", vertelt Spraakmakers-luisteraar John der Zeeuw.
Stand.nl: 'Autorijden moet voor iedereen betaalbaar blijven'
Video niet beschikbaar
'Airco kost zomaar 70 kilometer'
Het weer heeft een groot effect op een elektrisch vervoermiddel, dat merkte John van der Zeeuw zelf ook bij zijn auto "Als het koud is: gaat de actieradius 300 naar 200 kilometer", aldus van der Zeeuw. Maar zodra de zonnige dagen aanbreken, zijn de problemen voor de elektrische auto-rijder nog niet voorbij. Van der Zeeuw: "In de hitte heb je ook een probleem. Als je airco aanzet, kost je dat zomaar 70 kilometer." Daarnaast geeft hij aan dat opladen lang duurt en soms zelfs niet lukt: "Ik woon in de grote stad en na 18:00 uur is het bijzonder lastig om een oplaadpunt te vinden."
Betaalbaarheid
Ook de prijs van de elektrische auto is voor veel mensen een probleem. Autogebruikers die niet in de hoge inkomensschaal zitten, kunnen een elektrische wagen simpelweg niet betalen: "Die subsidies zijn niet gelijk in de samenleving", zegt luisteraar Frank Hermans. "Degene die geld heeft kan subsidie krijgen en koopt een Tesla of Jaguar."
Het kabinet heeft zelf om 'efficiency redenen' buiten de randstad het openbaar vervoer al gesloopt
Geen alternatieven
Mede hierdoor is er grote kritiek op de plannen van klimaatminister Jetten om autogebruik nog eens duurder te maken. Volgens Spraakmakers-luisteraar Wilco Pels zij er voor veel mensen ook geen goede alternatieven voor de auto: "Als er geen goede alternatieven voor handen zijn is het een ordinaire belastingverhoging”, stelt Pels. “Het kabinet heeft zelf om ‘efficiency redenen’ buiten de randstad het openbaar vervoer al gesloopt."
Juist in Nederland elektrisch
Volgens BOVAG-directeur Han ten Broeke is er onder de autogebruikers zeker geen onwil om over te stappen naar elektrisch. Maar de sleutel ligt volgens hem bij de betaalbaarheid van dit nieuwe fenomeen: "Mensen laten zich niet als makke schapen behandelen. We willen wel, maar je moet het wel betaalbaar maken." Als ze dit niet doen, heeft de overheid volgens Ten Broeke een grote kans gemist. Hij zegt dat Nederland dé plek is om elektrisch te rijden: "Wat in Nederland meewerkt, zijn de kleine afstanden in ons land. Dat is voor elektrisch rijden grootste voordeel. Dus wil je het stimuleren, moet je het hier doen."
Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers
Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!