Naar cookieinstellingen
chevron down

De Nacht van BNNVARA

BNNVARA

02:00 - 05:00

Binnenland

Prijs uit loterij kapot: heb je recht op garantie?

foto: ANP Fotofoto: ANP Foto
  1. Nieuwschevron right
  2. Prijs uit loterij kapot: heb je recht op garantie?

[AVROTROS] Steeds vaker geven loterijen een fysiek product als prijs, zoals een mooie televisie, smartphone, stofzuiger, bordspel of auto, maar wat moet je doen als dat product kapot gaat?

Ed Ipskamp vroeg zich af of je dan recht hebt op garantie. Hij won twee jaar geleden in de Vriendenloterij een mooie iPhone 7, maar nu na iets minder dan twee jaar lijkt de smartphone defect te zijn. "Telkens liep de iPhone vast en ik kon er niet meer mee werken. Ik heb alle instellingen en de inhoud gewist en de telefoon helemaal opnieuw ingesteld. Het euvel bestaat nog steeds."

Verkeerde nota

Bij een Amac-winkel (gespecialiseerd in Apple-producten) waar Ipskamp was geweest, vroegen ze naar een aankoopnota. Die had Ipskamp niet, want hij had de iPhone immers gewonnen. Hij belt met de klantenservice van de Vriendenloterij en die zegt dat er slechts een jaar garantie op zit. Ipskamp: "In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken". Ipskamp krijgt van de loterij een aankoopbon van de MediaMarkt, maar dat blijkt voor een heel ander toestel te zijn met een reeds verlopen garantietermijn.

Heb je garantie op een loterijprijs?

"Helaas niet", zegt jurist Charlotte Meindersma van Charlotte's Law. "Als je als consument iets koopt heb je wel het recht op conformiteit. Het product moet aan de redelijke verwachtingen voldoen." Meindersma zegt dat je dan zelf voor dat product gekozen hebt en ervoor betaald hebt. Je hebt als consument ook wat onderzoek moeten doen naar de verwachtingen die je mocht hebben. "Deze regel geldt in dit geval niet, omdat het product gekregen is en er dus niets tegenover heeft gestaan."

Fabrieksgarantie

Meindersma zegt dat er mogelijk wel fabrieksgarantie op de telefoon zit. Die kan langer zijn dan de wettelijke garantie. "Die geeft de fabrikant zelf, omdat ze zeker zijn van hun product en dit een extra verkoopargument is." Als er fabrieksgarantie op zit kan je dus rechtstreeks bij de fabrikant terecht. "In dit geval zou dat dus Apple zijn, maar daarvan is bekend dat zij niet zomaar garantie weggeven en je deze alleen kunt bijkopen. Dus na twee jaar is dat helaas, zeker voor een telefoon, te laat."

Hoe zit dat met een auto?

Bij een programma als Miljoenenjacht, van de Postcodeloterij, kan je zelfs een auto winnen. Ook hiervoor geldt: bij problemen met de auto kan je niet bij de loterij terecht. "Ook dit is helaas geen consumentenkoop, maar autofabrikanten geven vaak wel een fabrieksgarantie van bijvoorbeeld drie jaar. Gedurende die tijd kun je dus nog bij de fabrikant terecht of wellicht bij een officiële garage van het merk." Lees dus goed de garantievoorwaarden als je een product hebt gewonnen in een loterij.

Reactie Vriendenloterij

Twee dagen voor de uitzending verrast de Vriendenloterij Ed ineens met goed nieuws. Gezien de verstreken garantietermijn en de problemen die Ed met de iPhone heeft gehad, heeft de Vriendenloterij besloten om het bedrag uit te keren dat nodig is om een nieuwe iPhone 7 aan te schaffen.

Prijs uit loterij kapot: heb je recht op garantie?

Reageren?

Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.

Ster advertentie
Ster advertentie

Gerelateerd

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO Radio 1

NPO Radio 1 gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.