Boete voor telefoongebruik achter het stuur moet 'afhankelijk zijn van aantal keer dat je gepakt bent'
- Nieuws
- Boete voor telefoongebruik achter het stuur moet 'afhankelijk zijn van aantal keer dat je gepakt bent'
Bellen, appen, vergaderen of zelfs gamen, driekwart van de automobilisten gebruikt z'n telefoon achter het stuur, blijkt uit onderzoek van het Onderzoeksinstituut voor Verkeersveiligheid (SWOV). "Ik denk dat de boete afhankelijk moet zijn van het aantal keer dat je gepakt bent op het gebruik van je telefoon achter het stuur", zegt Dick de Waard, hoogleraar Verkeerspsychologie, bij Spraakmakers.
Video niet beschikbaar
Luisteraar Margé Buitinga heeft het in de praktijk meermaals mis zien gaan als begeleider van mensen met niet-aangeboren hersenletsel. "Ik zie mensen die als bijrijder slachtoffer zijn van iemand die gebruikmaakt van zijn telefoon op de weg en die voor het leven getekend zijn", zegt Buitenga. "Veel bestuurders denken: ik kan het wel, mij lukt het wel. Maar het is ontzettend gevaarlijk."
MONO
Sinds afgelopen jaar loopt de overheidscampagne MONO om mensen te informeren over de gevaren van het telefoongebruik tijdens het rijden. "Uit deze stijgende cijfers van het SWOV blijkt dat er nog veel te winnen valt met deze campagne", zegt Willemijn Pomper van Veilig Verkeer Nederland.
Luisteraar Marijke Wissink zegt dat het probleem niet meer alleen bij de telefoon ligt, maar dat uitrustingen in auto's steeds uitgebreider worden en voor veel afleiding zorgen. "Door autofabrikanten worden steeds meer dingen ingebouwd die dat toestel vervangen. Ze hebben geen mobieltje in de hand, maar zijn wel bezig op een scherm of smartwatch, waardoor ze niet op de weg letten. Ik vind het doodeng", zegt Wissink.
Cijfers
Het aantal bestuurders dat een ongeval treft naar aanleiding van telefoongebruik in het verkeer is nog onduidelijk. Pomper geeft aan dat er geen concrete cijfers hiervan zijn, omdat dit lastig te meten is na een ongeval. "Wel is er een schatting dat het lijdt tot tientallen doden en honderden gewonden per jaar."
Onbereikbaar
Dick de Waard, adjunct-hoogleraar Verkeerspsychologie en Mobiliteitsbehoud, geeft aan dat het als bestuurder lastig is om onze telefoon te laten liggen omdat het toestel zoveel functies bevat. "Deels zijn dit nuttige functies zoals navigatie, maar appjes zou je eigenlijk niet binnen moeten krijgen." Oplossingen om afleiding te voorkomen zijn hierdoor lastig. "Je kunt 'm het beste in je tas doen, zodat je er niet bij komt", zegt Waard. "Als je merkt dat het bijna misgaat, daar zou je van moeten leren. Maar eigenlijk wil je niet dat het zo ver komt." Spraakmaker en politicoloog Pieter Hilhorst vindt dat de norm veranderd dient te worden. "Mensen die onder invloed rijden zeggen we tegenwoordig ook wat van, zo moet dat ook voor telefoongebruik op de weg worden."
KRO-NCRV
Bij KRO-NCRV geloven we dat de samenleving rechtvaardiger, eerlijker, groener en liever kan.
Maak morgen mee, KRO-NCRV.