Naar cookieinstellingen
chevron down

De Nacht van BNNVARA

BNNVARA

02:00 - 05:00

Achtergrond
BNNVARA

Kabinet ging uit van afschrikkende werking bij asielmaatregelen

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Kabinet ging uit van afschrikkende werking bij asielmaatregelen

Tijdens de migratiecrisis van 2016 besloot kabinet Rutte II dat wachttijden voor asiel langer mochten duren. Niet alleen het ontlasten van de IND speelde daarbij een rol, bewindslieden van het kabinet blijken ook uit te zijn gegaan van afschrikwekkende 'signaalwerking' richting asielzoekers. Dat blijkt uit ambtelijke stukken van het ministerie van Justitie en Veiligheid die De Nieuws BV na een Wob-procedure in handen heeft.

Ambtenaren stellen in een notitie, na vragen van betrokken bewindslieden over de gevolgen van verlengde procedures: "De maatregel dient als voorzorgsmaatregel en heeft een belangrijke signaalwerking." Volgens toenmalig staatssecretaris Dijkhoff was de verlengde asielprocedure alleen bedoeld om de IND te ontlasten en claims van asieladvocaten te voorkomen. Het ministerie weerspreekt dat de 'signaalwerking' een reden was voor het besluit.

'Wettelijke beslistermijn'

Het draait allemaal om de term 'wettelijke beslistermijn': de tijd die immigratiedienst IND maximaal mag nemen vóór de start van de asielprocedure. Tijdens de migratiecrisis van 2015-2016 kwamen zoveel migranten het land binnen dat het kabinet besloot om die termijnen op te rekken van 6 naar 15 maanden. Nadelig voor migranten, want langere procedures betekenen ook langere periodes in de asielopvang en langer wachten tot er sprake kan zijn van werk of gezinshereniging.

'Signaalwerking'

Uit stukken die De Nieuws BV heeft opgevraagd met een beroep van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) blijkt echter dat ook rekening werd gehouden met een afschrikwekkende werking bij de besluitvorming. Op een overleg van betrokken bewindspersonen (BWO) op 4 februari 2016 werd besloten om de wettelijke termijnen te laten verlengen

Tijdens een eerder overleg werden daarvoor een aantal vragen gesteld aan ambtenaren over de gevolgen van het besluit. In een zogeheten'scenario' schetsen zij de gevolgen voor het BWO op 4 februari: "De maatregel dient als voorzorgsmaatregel en heeft een belangrijke signaalwerking."

Productieverlies en extra kosten

Voor de uitvoering had de maatregel volgens dezelfde ambtelijke notitie ook gevolgen. Het stuk schetst dat procedures, hoewel niet in alle gevallen, wel langer zullen duren. De IND zou daardoor kampen met meer mensen in de opvang ('voorraadvorming'), 'waarmee ook altijd logistieke uitdagingen gepaard gaan'.

Daarnaast zou er sprake kunnen zijn van 'productieverlies' en 'extra kosten'. De Tweede Kamer is daar destijds niet van op de hoogte gesteld.

Duurde het ook langer?

Volgens het kabinet moest de maatregel genomen worden om te voorkomen dat asieladvocaten claims konden indienen. De gemiddelde wachttijd voor asielbeslissingen was namelijk al opgelopen tot 7 maanden; één maand langer dan de IND erover mocht doen volgens de wet.

"Het is een soort verzekeringspolis", zei toenmalig staatssecretaris Klaas Dijkhoff tegen de Tweede Kamer. Meer mensen aannemen was bovendien geen oplossing volgens hem, omdat de kwaliteit onder druk zou komen te staan. 50 procent van de IND-medewerkers zou begin 2016 al bestaan uit relatief onervaren nieuwelingen.

Volgens officiële cijfers van het ministerie viel de wachttijd voor asielzoekers die voor het eerst asiel aanvroegen zowel in 2015 als in 2016 bij meer dan 90 procent binnen de wettelijke termijn. Volgens het ministerie was dat niet gelukt zonder het oprekken van de termijnen aan het begin van 2016.

Reactie Ministerie

In een reactie laat het Ministerie het volgende weten: "Als we het persbericht lezen, geeft dat (ondanks nuance) geen eerlijk beeld van besluitvorming begin 2016 hierover. Dat zit op twee niveaus. Op het wat en op het waarom:

Op het wat

Het persbericht wekt op zijn minst de indruk dat er is besloten iets te doen waardoor mensen langer op hun besluit moesten wachten. Dat is niet het geval. Er is juist opgeschaald en extern geworven om mensen minder lang te laten wachten. Dat de maximale wettelijke termijn is opgehoogd heeft er echt niet toe geleid dat mensen langer op hun besluit moesten wachten.

Het ophogen van de wettelijke termijn gebeurde op basis van een artikel dat specifiek voor zo een situatie van hoge instroom is opgesteld, te weten artikel 42, vierde lid, vreemdelingenwet 2000. Dit ophogen betekent enkel dat de maximum termijn hoger wordt en niet dat de werkelijke termijn hoger wordt. Die werkelijke termijn was door de hoge instroom al opgelopen tot boven de 6 maanden.

Met het verlengen van de maximum beslistermijn kon voorkomen worden dat IND verloren zou gaan aan het behandelen van ingebrekestellingen vanwege termijnoverschrijdingen en het afhandelen van dwangsommen en beroepen bij rechtbank wegens niet tijdig beslissen.

Op het waarom

Dat de reden van het verhogen van de maximum beslistermijn zou hebben gelegen in het onaantrekkelijk maken van Nederland of de signaalwerking is niet juist. Ten eerste omdat, zoals hiervoor is aangegeven er geen besluit is genomen waardoor het langer ging duren voor er een beslissing werd genomen. Dan is het dus evenmin logisch dat de achtergrond van het besluit was de signaalwerking.

Wel zijn er twee andere zaken gebeurd die een relatie hebben met signaalwerking. Er is extra capaciteit gezet op zogenoemde Dublin zaken en aanvragen van veilige landers. Die extra inzet was wel bedoeld als signaalwerking. Die aanvragen verstoppen grotendeels onnodig het systeem en het is in ieders belang dat oneigenlijke aanvragen tegengegaan worden. Vandaar die signaalwerking.

Later is die signaalwerking zelfs geformaliseerd in wat het sporenbeleid is gaan heten. En ander aspect was dat er bij een deel van de, vaak Syrische, asielzoekers onrust ontstond over de toegenomen doorlooptijden. Om in elk geval helderheid aan deze groep te bieden is een brief opgesteld over de termijnen.

Daarover is ook de kamer geïnformeerd en er is ook media-aandacht geweest voor die verwachtingenbrief. Van die brief kan en zal tevens een signaalwerking uit zijn gegaan naar asielzoekers die nog onderweg waren en nog een keuze voor een bestemmingsland moesten maken.

Dat betekent niet dat signaalwerking de keuze voor het verhogen van de wettelijke maximumtermijn heeft bepaald. Het was de inzet van een wetsartikel dat specifiek voor die situatie was geschreven.

Dat de IND in 2016 grotendeels heeft kunnen beslissen binnen de wettelijke termijn is te danken aan deze maatregel. Wanneer de maatregel niet was genomen was het deel dat buiten de termijnen was gekomen aanzienlijk groter geweest."

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op Instagram, Facebook en Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie

Gerelateerd

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO Radio 1

NPO Radio 1 gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.