Kinderen kunnen steeds slechter lezen en schrijven: 'Te weinig focus in het onderwijs'
- Fragmenten
- Kinderen kunnen steeds slechter lezen en schrijven: 'Te weinig focus in het onderwijs'
Een simpel kort tekstje schrijven. Het lukt niet bij een kwart van de kinderen die van de basisschool afkomt. Ook hun rekenvaardigheden zijn niet op niveau. Wat is hier aan de hand?
Anne Bosman, hoogleraar orthopedagogiek aan de Radboud Universiteit, geeft in WNL op Zaterdag op NPO Radio 1 aan dat het niveau ook in de hogere klassen omlaag gaat. ''Als het in de basis al niet goed zit, dan kost alles wat je daar bovenop moet bouwen moeite.'' Volgens Bosman ligt het aan een mix van factoren maar één reden staat op nummer 1: ''Er is geen focus in het onderwijs. Er worden te weinig prioriteiten gesteld.''
'Er moet te veel'
Bosman wil dan ook dat het onderwijs van 'al dat moeten' afstapt. Dit geldt zowel voor de kinderen als voor de docenten. ''Leerlingen moeten zoveel kunnen. Alle vaardigheden lopen door elkaar en docenten hebben zich maar aan de lesmethoden te houden.'' Op de vraag of de politiek een rol kan spelen om de druk te verlagen, reageert CDA-Kamerlid René Peters: ''De methode is een handvat maar niet de leidraad. De politiek moet hier geen bemoeienis mee hebben.''
Wat er dan wel moet gebeuren is simpel: ''Minder druk en meer focus op een aantal vaardigheden dan heel veel vaardigheden'', aldus Bosman.
Video niet beschikbaar