Rekeningrijden om CO2-uitstoot terug te dringen? 'Auto's kunnen ook de oplossing zijn van het probleem'
- Fragmenten
- Rekeningrijden om CO2-uitstoot terug te dringen? 'Auto's kunnen ook de oplossing zijn van het probleem'
De kogel is door de kerk: vanaf 2030 gaat Nederland aan 'rekeningrijden' doen. Per kilometer moet er dan betaald worden. Een eerlijker systeem vindt het kabinet - maar wat ook meespeelt is de toename van het aantal elektrische auto's. De accijnzen op benzine en diesel zijn in vergelijking met andere landen in Nederland ontzettend hoog en zijn daardoor dus een goede inkomstenbron voor het kabinet. Gaan we massaal elektrisch rijden, dan valt die inkomstenbron dus weg. Met rekeningrijden wordt die tegenvaller weggestreept. Maar is het rekeningrijden dan wel echt een eerlijke oplossing en gaan we daardoor gedragsverandering wel echt stimuleren?
Vervoerseconoom Erik Verhoef denkt dat die omslag al langzaam gaande is. En dat heeft niet zozeer te maken met daadwerkelijk willen bijdrage aan de klimaatdoelstellingen. "De prijzen zijn momenteel zo ontzettend hoog. Mensen moeten wel hun huizen gaan verduurzamen en elektrisch gaan rijden. Anders wordt het gewoon te duur allemaal," zegt de econoom in WNL Haagse Lobby op NPO Radio 1. Rekeningrijden zou dus dat allerlaatste zetje kunnen zijn om mensen te doen veranderen in hun gedrag. "Ik denk ook dat het OV een gouden toekomst tegemoet gaat."
BOVAG-voorzitter Han ten Broeke vindt het rekeningrijden een goede optie. "Er is een schaarste aan wegen en als er sprake is van schaarste, dan moet er betaald worden." Europarlementariër voor de VVD Jan Huitema vindt dat het kabinet met betere alternatieven moet komen. "De VVD is en blijft de autopartij en auto's kunnen juist ook de oplossing zijn om de CO2-uitstoot terug te dringen." Huitema uit daarbij zijn zorgen over de capaciteit van het stroomnet. Als er meer geïnvesteerd zou worden in onderzoek naar batterijen en accu's zouden auto's misschien op den duur wel zelf stroom kunnen leveren.
Video niet beschikbaar