De digitale kloof - deel 2
- Fragmenten
- De digitale kloof - deel 2
2,5 miljoen Nederlanders vinden het moeilijk om te werken met digitale apparaten, zoals een computer, smartphone of tablet. De Nationale Ombudsman klaagt dat de overheid er te gemakkelijk vanuit gaat dat iedereen over vaardigheden beschikt om digitale ontwikkelingen, zoals de berichtenbox van MijnOverheid, te volgen.
De tweedeling groeit, want Nederland is op veel vlakken een volledige digitale samenleving aan het worden. Het telefoonboek bestaat niet meer en veel fysieke winkels verdwijnen. Post krijg je tegenwoordig vooral via de email. Veel van het contact dat we hebben met overheidsinstanties, banken en bedrijven gaat volledig digitaal.
Het kabinet wil de digibeet achter computer krijgen. Zo komen er meer computercursussen en wordt de ouderenzorg ingeschakeld om digibeten aan het internetten te krijgen. Maar ook jongeren blijken het lastig te vinden.
Staatssecretaris Raymond Knopstrekt er vanaf dit jaarlijks 5 miljoen voor uit. Later dit jaar volgt een publiekscampagne.
Spraakmakers besteedt de hele week aandacht aan de digitale kloof. Iedere dag rond 10.35 uur een reportage van Roy Heerkens. Op vrijdag worden de bevindingen na de reportage geëvalueerd met gasten in de studio.
Video niet beschikbaar