Fragment

Het Mediaforum met Pieter Klok en Thomas Muntz

  1. Fragmentenchevron right
  2. Het Mediaforum met Pieter Klok en Thomas Muntz

Video niet beschikbaar

Aan tafel zitten Pieter Klok, Thomas Muntz en Spraakmaker Steven van Eijck.

Het mediamoment van Muntz gaat over hoe scholen nu, via de media in verzet komen. Zij laten via media weten: wij blijven dicht. Muntz vindt dit mooi. Waarom? Veel kabinetsbeleid wordt via de media gecommuniceerd en daar blijft het volgens Muntz te vaak bij en moet dat anders. Klok is het daar niet mee eens: “Als de werkelijkheid elke dag veranderd, dan is het onmogelijk om te zorgen dat je met iedereen een goed debat hebt”. Die scholen hebben het gevoel dat alles van bovenaf wordt opgelegd. Moet die communicatie anders?

Of er publiek bij is, is niet duidelijk. Hoe ver de dansers en zangers uit elkaar moeten staan ook niet. Maar hoe dan ook: het Songfestival gaat sowieso door dit jaar en Klok wordt daar wel vrolijk van. Er komen steeds meer initiatieven van dingen die wel doorgaan en volgens Klok is dat goed voor de samenleving.

‘De afbraak die de relschoppers aanrichten, is klein bier vergeleken met de afbraak onder Rutte’. De Belgisch schrijver Tom Lanoye haalt keihard uit naar Nederland en het kabinet Rutte in het bijzonder. Nederland was altijd een voorbeeld voor België, maar dat is nu wel anders. Nederland heeft er afgelopen jaren volgens de schrijver een bende van gemaakt en oogst nu het resultaat met de bestrijding van het corona. “What the fuck is er aan de hand in Nederland” is na de kop de eerste zin van de column. Volgens Muntz is dit de vinger op de zere plek. Kun je landen vergelijken met elkaar?

Tot slot, de nominaties zijn bekend voor de Golden Globes zijn bekend, maar nog voor de beeldjes daadwerkelijk zijn uitgereikt is er eigenlijk al een winnaar... De streamingdiensten domineren de nominaties. Netflix kreeg er 42. Dit is niet nieuw, maar de vraag is: hoe ga je daar als reguliere tv zenders mee om? Gaan we focussen op nieuws, spelshows, human-interest en laten we de series en het drama over aan de streamingsdiensten? Wat is het gevaar voor de publieke omroep?