Fragment

Stand.nl: De 1 aprilgrap is gekaapt door de commercie

  1. Fragmentenchevron right
  2. Stand.nl: De 1 aprilgrap is gekaapt door de commercie

Het is vandaag 1 april, de dag dat je gefopt mag worden. Dus let op met al het nepnieuws dat je om de oren zal vliegen.

Maar is dit nog wel zo’n leuke dag? Want alle grote bedrijven hebben al maanden hun grappen en grollen klaar staan om juist op deze dag viraal te gaan. De marketingafdelingen draaien op volle toeren. Deze dag is een verplicht nummer voor de contentmarketeer, of in normaal Nederlands, de reclamemaker. De dag 1 april is niet meer de dag van de grappen, maar is een commerciële kikker geworden.

Grote bedrijven claimen deze dag met enorme campagnes om je in de maling te nemen en zo de aandacht op hun merknaam te vestigen. Leuke en lollige grappen? Ze zijn vooral flauw en voorspelbaar. Noem de filmpjes van lingeriemerk Hunkemöller die vorig jaar een bikinilijn voor honden lanceerde, de dogkini. Of om bij de huisdieren te blijven; meubelstunter Leenbakker die vanochtend bijpassende meubelen voor je hond of kat lanceert. Of een grote fastfoodketen die een hamburger voor linkshandigen aanbiedt. Zucht…..

Video niet beschikbaar