Het Mediaforum met Jaap van Zessen en Henrike van Gelder
- Fragmenten
- Het Mediaforum met Jaap van Zessen en Henrike van Gelder
Aan tafel zitten Jaap van Zessen, Henrike van Gelder en Spraakmaker Marco Zannoni.
Het mediamoment van Van Gelder gaat over de berichtgeving rondom de nieuwe fractievoorzitter Liliane Ploumen. Van Gelder stoort zich hoe Ploumen in de media wordt neergezet. Wat stoort haar? “De eerste die echt een inhoudelijk opmerking maakte was Kustaw Bessems, de man aan tafel”. Verder heeft Van Zessen gekeken naar het online bereik van de PvdA. Het valt hem op dat de partij relatief weinig volgers heeft. Is het verstandig om hier meer op in te zetten, in aanloop naar de verkiezingen?
In zijn mediamoment wil Van Zessen het hebben over de grootste tech-beurs van de wereld, die in Las Vegas. Wat wordt daar zoal gepresenteerd? Gaan we de producten als consument ook allemaal gebruiken?
NRC had een artikel met als insteek dat met het vertrek van Trump, het nu de tijd is om sociale media op een ander spoor te krijgen. De krant lanceerde 5 ideeën. Zo zou het nu tijd zijn om na te denken of het niet goed is om deze enorme techbedrijven als Facebook en Twitter op te knippen. Ook zou er een publiek sociale mediakanaal moeten komen. In hoeverre zijn dit realistische oplossingen? Welke oplossingen zijn er volgens onze mediakenners? Wordt de markt volwassen? Er zijn meer nieuwe spelers, bijvoorbeeld de groeiende populariteit van Signal, een alternatief voor WhatsApp.
Bij Kidsweek worstelen ze in deze tijd met de berichtgeving over corona. Hoe bericht je daarover genuanceerd? Hou je rekening met kritische ouders over de rug van kinderen meekijken, en hoe ga je daarmee om? Ontvangt Kidsweek veel kritiek?