Het mediaforum met Andrew Makkinga en Karen Eshuis
- Fragmenten
- Het mediaforum met Andrew Makkinga en Karen Eshuis
Het AD kopte dat de NPO in 2026 een bedrag van 20 miljoen euro moet gaan bezuinigen. Dat betekent dat de omroepen met 'wensenlijstjes' moeten komen voor hun programmering. En dat betekent tegelijkertijd dat er noodgedwongen een streep gezet moet worden onder een aantal programma's. Het "ingewikkelde systeem" van de NPO moet ook op de schop, vindt Andrew Makkinga, presentator bij de NTR. "De omroepen moeten samenwerken. Wat wil je vooral wel doen als omroep?" Journalistieke programma’s over kunst en cultuur, onderwijs en educatie, "maar ook" entertainment moeten hun plek terugvinden bij de omroepen. "Kinderen moeten ook mee kunnen praten over voetbal, maar moet alle sport real-time te zien zijn?" vraagt Makkinga zich af. "De omroeppolitiek is begonnen. Dit is een strijd en lobby die nog niet klaar is. Waar is de NPO goed voor en wat willen we houden?" reageert Karen Eshuis, voormalig coördinator van NPO Radio 1. Innovatie is ook hard nodig, vinden beiden. Zo wordt NOS Stories aangehaald als best practice en moet er meer gekeken worden naar andere platforms, zoals YouTube. "Iedereen moet naar zijn eigen organisatiestructuur kijken en zo verder komen", aldus Eshuis.
Verder hebben we het in het mediaforum over het Nederlands Journalistiek Festival, een opiniestuk op de site van het Amerikaanse Poynter-instituut over Gen-Z en over de Super Bowl.
Aan tafel zitten Andrew Makkinga, Karen Eshuis en Spraakmaker Ernst-Jan Pfauth.
Video niet beschikbaar