Fragment

Het Mediaforum met Jan Slagter en Marc Chavannes

  1. Fragmentenchevron right
  2. Het Mediaforum met Jan Slagter en Marc Chavannes

Jan Meeus: “Peilingen zijn er, maar wij als journalisten kunnen bepalen wat we daarmee doen”

Het mediamoment van Chavannes gaat over twee stukken in NRC dit weekend. Hij las met veel interesse de onderzoeksverhalen. “Het zijn geen populaire onderwerpen”, maar volgens Chavannes wel belangrijk om hier vanuit de journalistiek aandacht aan te besteden.

Het mediamoment van Slagter: vorig jaar stonden de kranten vol over de rijen op Schiphol. Januari dit jaar weer waarschuwingen voor de zomer. Maar het ging allemaal goed! Wat hem verbaasde: wanneer er chaos ik hebben we het er over, maar wanneer het goed gaat berichten we er niet over.

Dan hebben we het over Pieter Omtzigt, je kunt er deze ochtend in de media niet om heen. Wat vinden onze mediakenners van al die aandacht? Chavannes: “Wat moet je dan doen? Een klein berichtje op pagina 5? Dat slaat toch nergens op”. In elk stuk komt de peiling van 46 zetels voorbij, terwijl het gepeild is voordat de koers en plannen bekend waren. Wat zegt die peiling dan? En is het moment waarop het nieuws gepubliceerd opvallend, op een rustige zondagavond?

Dan hebben we het over Peter Gillis. Hij is met ‘Massa is Kassa’ één van de kijkcijferskanonnen van SBS6 en Talpa. Maar de markante vakantieparkenman is niet bepaald van onbesproken gedrag. Al eerder werd bekend dat zijn ex hem beschuldigt van mishandeling. Ook berichten over belastingfraude. Het nieuwste feit: de overheid merkt hem aan als ‘vermeende criminele ondernemer’. Is het opvallend dat hij nog steeds op tv is?

We besluiten het Mediaforum met de zomertips van Slagter en Chavannes.

Video niet beschikbaar