Fragment

Het Mediaforum met Tom Kleijn en Charlotte Nijs

  1. Fragmentenchevron right
  2. Het Mediaforum met Tom Kleijn en Charlotte Nijs

Aan tafel zitten Tom Kleijn, Charlotte Nijs en Spraakmaker Jean van de Velde.Het mediamoment van Nijs gaat over een artikel van Follow the Money over de invloed van de tabakslobby op de VVD. Er was iets in dit artikel dat Nijs opviel. Hoe ga je om met partijen die ergens belang bij kunnen hebben? Welke afweging maak je?Voor het mediamoment van Kleijn gaan we naar de Verenigde Staten; waar twee vooraanstaande families uit elkaar vallen... Kleijn legt uit wat het verhaal is. Vandaag begint ook de Republikeinse conventie. Hebben de recente ontwikkelingen nog invloed daarop?‘Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima schenden coronaregel tijdens vakantie in Griekenland’. Dit pushbericht stuurde RTL Nieuws gisteren de wereld in: op de foto is het koninklijke echtpaar te zien naast een Griekse restauranthouder. Ze staan gezellig naast elkaar; niet op anderhalve meter. Tegelijkertijd publiceert de Duitse krant Bild foto’s van het koningspaar op een dure boot. Via Twitter, onder meer via Story-hoofdredacteur Guido den Aantrekker, worden de beelden ook in Nederland verspreid. Heeft de mediacode van het Koninklijk huis zijn langste tijd gehad? Nijs: “Als ze zelf een beetje de rek in de mediacode opzoeken dan mogen wij als media dat ook wel doen”. Had het koningspaar meer moeten denken aan hun voorbeeldfunctie?Terwijl de protesten in Wit-Rusland in volle hevigheid doorgaan, grijpt president Loekasjenko naar visueel machtsvertoon. Zo kwam dit weekend een video online, waarin de leider te zien is in een kogelvrijvest, kalasjnikov in de hand. Samen met zijn zwaarbewapende zoon, slechts 15 jaar oud, en nog wat andere beveiligingstypes stapt hij in een helikopter. Hij zou naar de camera roepen: “ze vielen als ratten uiteen,” doelend op de betogers. Hoe kijken onze mediakenners naar deze beelden? Kleijn: “Je ziet geschiedenis gewoon gebeuren”.We besluiten het Mediaforum met het Taalteam met Frank van Pamelen.