Fragment

Het Mediaforum met Barbara Barend en Jaap van Zessen

  1. Fragmentenchevron right
  2. Het Mediaforum met Barbara Barend en Jaap van Zessen

Video niet beschikbaar

Marjan Olfers: “De impact die media op zo’n gezin kan hebben wordt snel onderschat”

Aan tafel zitten Barbara Barend, Jaap van Zessen en Spraakmaker Marjan Olfers.

Het mediamoment van Van Zessen gaat over het tv-programma Voetbal InternationaI, dat gaat samenwerken met het voetbalblad Voetbal Inside. Is dit een slimme zet?  Van Zessen: “Het is als mediamerk heel goed dat ze breder gaan dan alleen het blad VI”.

Het mediamoment van Barend gaat over verslaggever Jaïr Ferwarda gisteren bij BEAU. Hij ving de beoogde bewindspersonen op op het Binnenhof. Onder andere Dilan Yeşilgöz kwam voor de camera. Waarom viel Barend dit fragment op?

Tijdens het achtuurjournaal was er gisteren opnieuw aandacht voor de dood van de 14-jarige Esmee in Leiden, waarbij ook een foto werd getoond. Met expliciet erbij genoemd dat de ouders toestemming gaven om de foto te tonen... Waarom wordt de keuze gemaakt om die foto te tonen? Om het slachtoffer een gezicht te geven?

Veel mensen zullen raar opgekeken hebben bij het pushbericht vanochtend van de NOS: 'Kopgroep onderweg naar Bolsward'. Afkomstig uit een liveblog over de Elfstedentocht die vandaag precies 25 jaar geleden werd verreden. Hoe kan het dat de Elfstedentocht zo populair blijft? Is een liveblog een goede manier om terug te blikken op de laatste tocht? Hebben mensen nostalgische beelden en verhalen nodig?

Op Twitter vroeg Forum voor Democratie aan het Centrum Informatie en Documentatie Israël om te reageren op een volgende fragment uit de Oudejaarsconference van Peter Pannekoek. De reactie van het CIDI: 'Peter Pannekoek gebruikt satire als stijlfiguur om aan te geven hoe belachelijk de Holocaustvergelijkingen in coronatijd zijn. In die context en op dat podium is het misschien onsmakelijk, maar niet strafbaar of antisemitisch’. Is dit een goede reactie?