Fragment

Het Mediaforum met Pieter Klok en Avi Bhikhie

  1. Fragmentenchevron right
  2. Het Mediaforum met Pieter Klok en Avi Bhikhie

Video niet beschikbaar

Aan tafel zitten Pieter Klok, Avi Bhikhie en Spraakmaker Alexander Rinnooy Kan.

Het mediamoment van Bhikhie gaat over een artikel uit The New York Times. De videoredactie van die krant maakte een video over Oeigoeren. In de kampen waar zij gedwongen werken worden ook mondkapjes gemaakt. Wat viel Bhikhie op aan de video? Is het knap dat dit naar buiten gebracht wordt? Is beeld in dit geval sterker dan tekst? Wat doet de Volkskrant met video?

Het mediamoment van Klok gaat over mensen die in een café in Hillegom corona opliepen. Hij hoort het steeds meer en maakt zich zorgen. Tot welke dilemma’s leidt dit op de redactie? Klok: “Als je teveel hoop biedt gaan mensen zich niet meer aan social distancing houden”.
Er is flinke vooruitgang geboekt met een vaccin tegen corona. De Volkskrant schrijft op de voorpagina “Eindelijk: een écht veelbelovend vaccin”. Maar, tegelijkertijd neemt het aantal besmettingen in Nederland weer snel toe. Hoe maak je daarin een nieuwsafweging? Wat je meldt, heeft invloed op wat mensen doen, en dat heeft dan weer invloed op het nieuws. Hoe ga je met die spanning om? Moet de media meer een alarmistische toon zetten? Bhikhie: “Het is heel moeilijk om te bepalen wanneer je aan die bel trekt”. Hoe ver gaat die maatschappelijke taak van de media?

Tot slot: vaste luisteraars van dit programma kennen ‘m wel, de Spraakmakers community. Ook de Volkskrant heeft de afgelopen maanden uitgebreid lezers geconsulteerd. Hoe kun je als media je doelgroep betrekken bij wat je maakt, en waarom zou je dat willen? Klok: “Het is goed om je continu te confronteren met de gemiddelde lezer”