Het Mediaforum met Margriet Brandsma en Rik Rutten
- Fragmenten
- Het Mediaforum met Margriet Brandsma en Rik Rutten
Aan tafel zitten Margriet Brandsma, Rik Rutten en Spraakmaker is Peter Wijninga.
Rutten zijn mediamoment gaat over de verhoren in het Verenigd Koninkrijk die de afgelopen dagen plaatsvinden over de coronaperiode. Alles wordt geopenbaard en bevraagd. Rik Rutten: ‘Het is ontzettend jammer dat we in Nederland dit soort hoorzittingen niet gaan krijgen.’ Wat voor beeld krijgen we nu van de Britse politiek?
Brandsma haar mediamoment gaat over de nieuwe mediacampagne van de Duitse krant Bild. Want ze hebben nogal een pittige advertentie gemaakt. Namelijk een slogan met een foto van de leider van de AFD en de punt van de slogan is boven zijn mond gezet, waardoor het wat weg heeft van het snorretje van Hitler. Brandsma: ‘Bild is altijd een ongelofelijk invloedrijk blad geweest. Het kon verkiezingen maken of breken, en die macht daalt nu.’
Een onafhankelijk onderzoeksbureau heeft een jaar nadat het onderzoek naar klachten over oud-Kamervoorzitter Khadija Arib werd aangekondigd, de resultaten gisteren openbaar gemaakt. Alhoewel... een samenvatting van de resultaten. Rutten: ‘We vinden het heel moeilijk om te zien dat mensen die dingen verkeerd doen, ook dingen goed kunnen doen.’ Brandsma: ‘Wat bij mij heel erg blijft hangen is dat we nog niet alles weten.’ Wat moeten we uit deze samenvatting halen?
Dan naar de verkiezingscampagnes. Want sinds deze week is het verkiezingsreces en zijn de verkiezingsdebatten begonnen. Zo hebben Timmermans en Omtzigt de degens al twee keer gekruist deze week, we zien andere partijleiders juist opvallend weinig. Maar hoeveel zegt dat nu we nog drie weken te gaan hebben voor de verkiezingen? Brandsma: ‘De inhoudelijkheid vind ik nu wel opvallen.’
Video niet beschikbaar