Fragment

Sunny Home

  1. Fragmentenchevron right
  2. Sunny Home

Toen in 2008 het Verzameld Werk van J.M.A. Biesheuvel verscheen, had de auteur volgens eigen zeggen de gewaarwording dat hij verdwenen was: in zijn eigen verzameld werk. Maar Biesheuvel is er nog! Ook na 2008 bleef hij schrijven en publiceren, met name in Hollands Maandblad en bij bibliofiele drukkers. Een van deze nieuwe verhalen, ‘Brief aan Vader’, las hij in 2013 voor in een reprise van het tv-programma ‘Hier is… Adriaan van Dis’. Hij maakte daarmee diepe indruk.

Biesheuvels werk heeft binnen de literaire kritiek altijd op veel bijval kunnen rekenen. In de bovenkooi was een van de meest succesvolle debuten in de naoorlogse Nederlandse literatuur. Gerrit Komrij noemde Biesheuvel in Vrij Nederland een meester in 'absurd cynisme' en in 'surreële logica'. In Biesheuvels werk werden vooral zijn tegendraadse verteltechniek, zijn licht archaïsche stijl, zijn onstuitbare humor en de ontwapenende eerlijkheid over zijn geestelijke toestand geprezen. Vanaf 1990 liep Biesheuvels productie door manische depressiviteit ernstig terug en verdween de schrijver uit de aandacht van de literaire kritiek.

Tegen Jan Louter analyseert Biesheuvel zelf: ‘Gerard Reve heeft met zijn boeken het taboe op homoseksualiteit doorbroken, ik op krankzinnigheid.’

Jan Louter is filmmaker, ooit begonnen bij de radio. In 1991 maakte hij de film De angstkunstenaar over Maarten Biesheuvel die hij sindsdien altijd is blijven volgen. Door de jaren heen bleef hij opnamen maken van Maarten en diens vrouw, steun en toeverlaat Eva Gütlich (1938-2018) die veelvuldig in zijn werk voorkomt.

Bij de VPRO verschijnt vanaf deze maand de twintig delige podcast De beste verhalen van Biesheuvel, met per aflevering een Biesheuvel-verhaal uit het VPRO-archief, door hem zelf voorgelezen in diverse radio-uitzendingen (zoals Het Pandemonium, onder eindredactie van Wim Noordhoek)