Fragment

Radio Doc: Muzikale klasse(n)

  1. Fragmentenchevron right
  2. Radio Doc: Muzikale klasse(n)

In een tijd waarin muziekonderwijs op Nederlandse basisscholen wordt
wegbezuinigd gaat Marco de Souza tegen de stroom in. Hij bedenkt het
Leerorkest. Kinderen spelen onder schooltijd in een symfonieorkest.
Kinderen leren naast rekenen en taal een instrument te bespelen en
maken deel uit van een symfonieorkest. Op bassischolen door heel
Nederland en op Aruba, Curaçao en Bonaire gebeurt dit. Deze vorm van
muziekeducatie heet het Leerorkest en is vijftien jaar geleden ontstaan
in de Bijlmer.



De geestelijk vader van het leerorkest is Marco de Souza.  De directeur
van muziekschool Amsterdam Zuidoost merkte dat een grote groep kinderen
geen muziekles kreeg. Dit terwijl het een recht is van alle kinderen,
volgens hem. "Muziek zou een vast onderdeel moeten zijn binnen het
curriculum van het primair onderwijs."



In een tijd waarin muziekonderwijs op Nederlandse basisscholen werd
wegbezuinigd en veel muziekscholen verdwenen, startte Marco daarom dit
initiatief. De scholen staan veelal in wijken, waar voor veel kinderen
de muziekschool niet haalbaar is.

In de documentaire ‘Muzikale klasse(n)’ onderzoekt Nicole Terborg hoe
het Leerorkest in vijftien jaar kon uitgroeien tot een landelijk en
zelfs internationaal fenomeen?