Muzikale klasse(n)
- Fragmenten
- Muzikale klasse(n)
Kinderen leren naast rekenen en taal een instrument te bespelen en maken deel uit van een symfonieorkest. Op bassischolen door heel Nederland en op Aruba, Curaçao en Bonaire gebeurt dit. Deze vorm van muziekeducatie heet het Leerorkest en is vijftien jaar geleden ontstaan in de Bijlmer.
De geestelijk vader van het leerorkest is Marco de Souza. De directeur van muziekschool Amsterdam Zuidoost merkte dat een grote groep kinderen geen muziekles kreeg. Dit terwijl het een recht is van alle kinderen, volgens hem. "Muziek zou een vast onderdeel moeten zijn binnen het curriculum van het primair onderwijs."
In een tijd waarin muziekonderwijs op Nederlandse basisscholen werd wegbezuinigd en veel muziekscholen verdwenen, startte Marco daarom dit initiatief. De scholen staan veelal in wijken, waar voor veel kinderen de muziekschool niet haalbaar is.
In de documentaire ‘Muzikale klasse(n)’ onderzoekt Nicole Terborg hoe het Leerorkest in vijftien jaar kon uitgroeien tot een landelijk en zelfs internationaal fenomeen?