ACM waarschuwt voor aankopen via sociale media
- Fragmenten
- ACM waarschuwt voor aankopen via sociale media
Bestel niet zomaar iets via sociale media, maar controleer eerst wie erachter zit. Met die boodschap begint de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vandaag een campagne.
De toezichthouder merkt dat Nederlanders vaker via advertenties op sociale media zoals Facebook en Instagram spullen kopen, en zich daardoor regelmatig geld uit hun zak laten kloppen.
Snel kopen
Dat heeft ermee te maken dat de drempel voor online aankopen voor socialemediagebruikers vaak laag is. De advertenties richten zich vaak op hun persoonlijke voorkeuren en gebruikers zijn vaak jongeren, die toch al makkelijker online shoppen. Die combinatie leidt tot meer impulsaankopen.
"Het blijkt dat consumenten zich gemakkelijk laten verleiden tot impulsaankopen en soms tientallen of honderden euro's betalen aan bedrijven die ze niet kennen", zegt ACM-directeur Bernadette van Buchem. Cijfers over hoeveel er via sociale media gekocht wordt, en hoeveel mensen er problemen mee ervaren heeft de toezichthouder niet.
Verkoper verdwenen
Daarbij komt dat de informatie in zo'n advertentie over de verkoper vaak erg beperkt is. Soms staat er niets over verzendkosten en ontbreken contactgegevens of aanwijzingen voor retourneren, terwijl een duidelijke vermelding hiervan volgens de wet wel verplicht is.
Door consumenten op de risico's te wijzen, hoopt de ACM problemen te voorkomen. Op een website van de toezichthouder staan tips om te controleren of een bedrijf betrouwbaar is of niet. Om de jongere doelgroep beter te bereiken schakelt de ACM bovendien YouTubers in die voor de risico's waarschuwen.