Fragment

Het kriebelt in Zandvoort: komt de Formule 1 terug?

  1. Fragmentenchevron right
  2. Het kriebelt in Zandvoort: komt de Formule 1 terug?

De Tarzanbocht, de Panoramabocht en het Scheivlak. Legendarische namen op het historische circuit van Zandvoort. Sinds 1985 zijn er geen Formule 1-races meer op het circuit gereden, maar er is een kans dat daar verandering in komt. De gemeente Zandvoort en Circuit Zandvoort hebben de haalbaarheid laten onderzoeken van de terugkeer van de F1-races.

Vanmiddag worden de resultaten bekend, maar Formule 1-verslaggever Louis Dekker heeft al iets gehoord over de conclusies in het rapport. "De haalbaarheidsstudie heeft als uitkomst dat het haalbaar zou moeten zijn. Dat is niet zo gek. Als je een haalbaarheidsstudie doet, doe je dat meestal om aan te tonen dat iets kan. Als je gezamenlijk de schouders er maar onder zet. En dat is precies de boodschap die we vanmiddag gaan horen."

Dat wil niet zeggen dat het echt gaat lukken om de Formule 1 terug naar Nederland te halen. "Je moet wel beseffen waar we vandaan komen", zet Dekker in het NOS Radio 1 Journaal. "Als je me die vraag vier jaar geleden had gesteld, was ik nog net niet in lachen uitgebarsten. Maar er is iets gebeurd met een jongen van 17 die nog niet eens zijn rijbewijs had, die in de Formule 1 ging rijden."

Tientallen miljoenen

Inmiddels is Max Verstappen, met drie Grand Prix-zeges op zijn naam, een van de grote namen in de Formule 1. "Hij is een publiekstrekker. Hij hoeft maar een bouwmarkt te openen en er staat een mensenmenigte. Dus je snapt dat mensen dan gaan dromen van iets wat eigenlijk was afgeschreven. Zandvoort was een gesloten boek. Maar het kriebelt nu in Zandvoort. Bij de mensen die er in het verleden zijn geweest, bij de sponsors en zelfs bij de overheid."

Dan nog is er heel wat nodig voordat de bolides van Ferrari, Mercedes en Red Bull door de Tarzanbocht scheuren. Per jaar kost het mogen houden van een Formule 1-race tientallen miljoenen. "Dat kan 40 miljoen zijn, of 80 miljoen. Dat hangt van onderhandelingen af."

Voordeel is wel dat het circuit in Zandvoort er al ligt. Dat maakt het wat betaalbaarder. "De basis ligt er, maar er moet wel van alles aan gebeuren voordat het een woest aantrekkelijke baan wordt. Het circuit moet grondig op de schop. Op bepaalde delen moet dat echt veranderen. Ik noem maar een voorbeeld: als er in de Formule 1 weer pitstops komen waarbij de teams brandstof bijtanken, is dat gevaarlijker dan hoe het nu gaat. Daar zijn de huidige pitboxen in Zandvoort eigenlijk volstrekt ongeschikt voor."