Menzis en ONVZ gebruiken tracking-pixel van Facebook niet meer
- Fragmenten
- Menzis en ONVZ gebruiken tracking-pixel van Facebook niet meer
Zorgverzekeraars Menzis en ONVZ stoppen met het gebruik van de zogenoemde Facebook-pixel-plug-in. De zorgverzekeraars hadden die plug-in op hun website geplaatst, zodat het surfgedrag van de bezoekers werd doorgestuurd naar de servers van Facebook.
Uit onderzoek van NOS bleek gisteren dat meerdere zorgverzekeraars de Facebook-pixels op hun website hebben. Facebook gebruikt de informatie om mensen gepersonaliseerde advertenties te kunnen laten zien.
Van de veertig zorgverzekeraars die de NOS onderzocht, gebruikten achttien verzekeraars een tracking-pixel. Daarvan gebruikten er elf de plug-in op een pagina waarop medische informatie wordt getoond. Dat kan bijvoorbeeld gaan om pagina's over soa's, depressie of plaswekkers. De andere zeven verzekeraars gebruiken de plug-in alleen op algemene pagina's.
'Niet netjes'
Menzis en ONVZ hebben de pixel inmiddels dus verwijderd. CZ gebruikt de tracker naar eigen zeggen met opzet niet op pagina's met medische informatie. "Dat vinden we niet netjes en dat zouden klanten niet fijn vinden", aldus CZ.
Overigens plaatst dochterbedrijf CZdirect wel trackers op pagina's met medische informatie. D66 heeft een Kamerdebat aangevraagd over trackers op websites van verzekeraars.
Ook in andere sectoren worden Facebook-pixels gebruikt. Zo zijn op de sites van de VVD en Forum voor Democratie tracking-pixels te vinden. Het Forum voor Democratie zegt de gegevens 'niet actief' te gebruiken en wijst op zijn cookieverklaring. "Als het handig voor ons is, kunnen we er gebruik van maken", aldus woordvoerder Jeroen de Vries. De VVD was niet bereikbaar voor commentaar.
Ook verschillende media hebben trackers, waaronder NU.nl, De Volkskrant en NRC. Die laatste gebruikt de tracking-pixels voor abonneewerving, maar is momenteel wel aan het heroverwegen of het daarmee doorgaat. "De privacy van nieuwe klanten en lezers is erg belangrijk", aldus een woordvoerder van de krant.
Omroepen
Een aantal publieke omroepen gebruikt ook tracking-pixels, waaronder de VPRO. Dat is ironisch: Zondag met Lubach, een programma van de VPRO, ageerde juist tegen tracking door Facebook. Ook Omroep MAX en Human gebruiken Facebook-trackers. De NOS doet dat niet.
Winkels gebruiken tracking-pixels veelvuldig. Dat doen ze bijvoorbeeld om je ertoe te verleiden om de nieuwe telefoon die je wel hebt bekeken, maar niet hebt gekocht, toch aan te schaffen.
Websites die geen tracking-pixels gebruiken, kunnen overigens ook surfgedrag doorgeven aan Facebook: als ze een deel- of like-knop van Facebook tonen, kan Facebook ook uitlezen wie op websites met die knop is geweest.