‘Kans op hogere kosten en langere levertijden door spanningen Rode Zee'
- Fragmenten
- ‘Kans op hogere kosten en langere levertijden door spanningen Rode Zee'
Bedrijven beginnen steeds meer te merken van de spanningen in de regio rond de Rode Zee. Die zijn verder opgelopen door aanvallen van de Houthi-rebellen op schepen en de reactie daarop van de VS en Groot-Brittannië. Afgelopen nacht werden door de Amerikanen opnieuw doelen van de Houthi’s in Jemen bestookt.
Een toenemend aantal containerschepen mijdt de regio en vaart om via Kaap de Goede Hoop in Zuid-Afrika. Dat heeft ook gevolgen voor consumenten, zegt econoom Rico Luman in het NOS Radio 1 Journaal. Hij werkt bij ING als specialist op het gebied van transport en logistiek.
"90 procent van de containerschepen vaart nu om via Zuid-Afrika", zegt Luman. Dat omvaren levert minstens twee weken vertraging op en daarbij kan verderop in de keten nieuwe vertraging ontstaan. "Bijvoorbeeld doordat aansluitende schepen kunnen niet vertrekken of doordat schepen niet op tijd terug in Azië zijn."
Tekorten in winkels
Onder meer Ikea waarschuwt consumenten voor tekorten als gevolg van het omvaren, zegt Luman. "Het kan betekenen dat bepaalde producten niet in de winkel beschikbaar zijn. In de autosector hebben Tesla en Volvo aangekondigd dat ze de productie moeten staken of terugschroeven. Dat heeft natuurlijk ook gevolgen voor de levertijden van auto’s."
De kans is ook aanwezig dat de prijzen omhoog zullen gaan. "De kosten voor het vervoer vanuit Azië naar Europa zijn verdriedubbeld en we zien het nog niet afvlakken", zegt econoom Luman. "Steeds meer schepen varen om en dat zal uiteindelijk wel doorberekend moeten worden."
"Ik moet er wel bij zeggen: tijdens de coronacrisis hadden we veel hogere containerprijzen en die zijn de afgelopen twee jaar langzaam naar beneden gegaan. Het is ook de vraag welk deel bedrijven voor hun rekening zullen nemen en welk deel niet."
Video niet beschikbaar