Fragment

Schoolbestuurder Nasrullah kritisch op aanpak onderwijsminister Wiersma: 'Hij focust te veel op negatieve aspecten'

  1. Fragmentenchevron right
  2. Schoolbestuurder Nasrullah kritisch op aanpak onderwijsminister Wiersma: 'Hij focust te veel op negatieve aspecten'

Fawzia Nasrullah, bestuurder van 42 scholen in de gemeente Utrecht, is het met minister Dennis Wiersma eens dat de kwaliteit van onderwijs verbeterd moet worden, maar is kritisch op zijn — volgens haar — negatieve aanpak. Volgens Nasrullah moeten in eerste instantie de problemen in de samenleving aangepakt worden. "Dan pak je ook de problemen in het onderwijs aan", zegt ze bij WNL In de Kantine.

Video niet beschikbaar

"Het stoort me dat er geroepen wordt: het onderwijs en de onderwijzers moeten dit gaan oplossen, omdat ik denk dat er heel veel factoren buiten het onderwijs liggen. Die maken dat wij het in de scholen krijgen", zegt ze. "Om te zeggen: we doen er geld bij, of ga harder werken, dat is niet de oplossing. Dat is iets veel fundamentelers."

Masterplan

Wiersma lanceerde meteen na zijn aanstelling als minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs een 'Masterplan Basisvaardigheden' om het onderwijs in lezen, schrijven en rekenen effectiever te maken. Maar volgens Nasrullah ligt dat Masterplan er al, bij scholen zelf, zo zegt ze.

Dat de kwaliteit van het Nederlands onderwijs achteruitgaat, blijkt uit meerdere onderzoeken. Ook is een kwart van de 15-jarigen "praktisch ongeletterd", zo schreef de Volkskrant afgelopen week. De kwaliteit tussen scholen verschilt bovendien sterk. Maar Nasrullah wil juist benadrukken dat de kwaliteit op ontzettend veel scholen "top" is. Volgens haar is die kwaliteit dan ook niet de hoofdoorzaak van het dramatische achteruitgaande lees- en schrijfvermogen van Nederlandse kinderen. "Er zijn meerdere factoren die leiden tot minder lezen."

Negativiteit

Volgens de onderwijsbestuurder focust Wiersma zich bovendien te veel op de negativiteit. Met het snel willen opzetten van een plan om de leesvaardigheid van kinderen te verbeteren doet Wiersma "echt onrecht aan wat er nu al in het onderwijs in gang is en gezet wordt", zegt ze. "Ik vind dat ontzettend demotiverend werken voor de mensen die het nu al op een goede manier doen."