Fragment

Horeca-uitbaters gaan gebukt onder stijgende inflatie: ‘Sommige producten 30 tot 40 procent in prijs gestegen’

  1. Fragmentenchevron right
  2. Horeca-uitbaters gaan gebukt onder stijgende inflatie: ‘Sommige producten 30 tot 40 procent in prijs gestegen’

De horeca gaat gebukt onder de stijgende inflatie. “Bepaalde producten die uitbaters gewend zijn om te voeren, zoals een ossenhaas, zijn 30 tot 40 procent gestegen in een paar maanden tijd, zegt Robèr Willemsen, voorzitter van Koninklijk Horeca Nederland (KHN). “Dat kun je bijna niet meer voeren, zonder dat de consument daar iets van merkt en vindt,” zegt hij in WNL In de Kantine op NPO Radio 1.

Video niet beschikbaar

Ook onder meer zuivel, brood en bier zijn fors in prijs gestegen, somt Willemsen op. Voor biermerken als Hertog-Jan en Jupiler zijn horeca uitbaters maar liefst 12 tot 14 procent meer gaan betalen.

Huurverhoging

Wij hebben gemerkt dat elke keer als we opengingen na het vervallen van de coronamaatregelen mensen massaal naar de horeca gingen, zegt Willemsen. Maar na de zomer verwacht hij toch minder mensen te mogen verwelkomen in de horeca. “Dat hoop ik niet, maar het is wel realistisch als alles duurder wordt voor de consument en voor de horeca uitbaters zelf.”

Neem de huurprijzen. Willemsen: “De inflatie gaf verhuurders de ruimte om de huur voor ondernemers 9,5 procent te verhogen per 1 juli. Dat is compleet ridicuul, want de kerninflatie is vele malen lager. Maar het mag wel.”

Dus ga je als ondernemer echt heel anders naar de menukaart kijken, vervolgt hij. Elke ondernemer gaat daar anders mee om: Sommige ondernemers laten het product staan en vragen de prijs die werkelijk nodig is, voor een ossenhaas nu al rond de 40 euro. Of ze zetten daar een ander stuk vlees naast op de kaart. “Of ze stoppen met het aanbieden van het product.” Kortom, “elke ondernemer moet nu blijven calculeren door de bizarre verhogingen,” aldus Willemsen.