Fragment

Whatsapp gebruikt AVG wet juist om extra data te winnen

  1. Fragmentenchevron right
  2. Whatsapp gebruikt AVG wet juist om extra data te winnen

De Algemene Verordening Gegevensbescherming, de AVG, gaat in per 25 mei 2018. Voor gebruikers van sociale media en allerlei andere online services is dat potentieel goed nieuws: bedrijven kunnen op deze manier minder eenvoudig allerlei privacy-gevoelige gebruikersgegevens bewaren. 


Klik op 'OK'

Toch kijkt tech-journalist Wouter van Noort argwanend naar de actie van Whatsapp van de afgelopen weken. Veel mensen zullen de afgelopen week nogal vaak op een 'OK'- of 'Accepteer'-knop hebben moeten drukken. Daarmee geven we te kennen dat we, bijvoorbeeld, nog steeds een bepaalde nieuwsbrief willen ontvangen of daarmee geeft een bedrijf aan zich te zullen houden aan de nieuwe regelgeving. Juist in deze periode heeft Whatsapp ook aan alle gebruikers gevraagd om ook de nieuwe gebruikersvoorwaarden te accepteren. "Met de nieuwe gebruikersvoorwaarden zet Whatsapp de deur op een kier om metadata in de toekomst door te geven aan moederbedrijf Facebook", zegt Wouter van Noort. 


Zuckerberg

Wat betreft internetadvocaat Menno Weij is dit een zorgwekkende aanpassing van de voorwaarden, juist omdat Facebook-CEO Mark Zuckerberg bij de overname van Whatsapp nadrukkelijk beloofde geen data of metadata van Whatsapp door te geven Facebook. Menno Weij denkt dat er juridisch nog wat af te dingen valt op de manier waarom gebruikers nu min of meer gedwongen worden op akkoord te gaan met gebruikersvoorwaarden: "Het is bekend dat er vormgevers aan te pas komen die het zo aantrekkelijk mogelijk moeten maken om jou op de "OK"-knop te laten drukken". Het lezen van de nieuwe Whatsapp-gebruikersvoorwaarden zou 76 werkdagen in beslag nemen. 


Autoriteit Persoonsgegevens

Ook Van Noort maakt zich daar zorgen om: "Veel gebruikers hebben geen keuze meer. Natuurlijk kun je altijd stoppen met het gebruiken van een service, maar door de monopoliepositie van bepaalde technologische diensten zijn er geen serieuze alternatieven. In sommige bedrijfstakken kun je bijvoorbeeld niet echt zonder Facebook". Morgen staat Mark Zuckerberg het Europese Parlement te woord. Van Noort hoopt dat dit soort ontwikkelingen ter sprake zullen komen. Advocaat Weij hoopt vooral dat direct na het ingaan van de AVG de Autoriteit Persoonsgegevens werk zal maken van het aanpakken van grote bedrijven die niet netjes omgaan met persoonlijke data.