Instagram maakt je kind beroemd
- Fragmenten
- Instagram maakt je kind beroemd
Negen jaar en dan al een contract getekend hebben bij Nike. Shane Kluivert, jongste zoon van Patrick Kluivert, is waarschijnlijk de jongste sporter ooit die een kledingcontract in de wacht wist te slepen. Leuk voor Shane, maar vooral een vette vis voor Nike: het jongetje heeft maar liefst 120.000 volgers op Instagram.
Zeggen dat je insta-influencer wilt worden is tegenwoordig hetzelfde als zeggen dat je wereldberoemd wilt worden. Met de juiste foto’s en strategie kun je op het sociale mediakanaal Instagram in korte tijd honderden volgers binnenhalen.
Scepsis
Maar hoe sterk moeten de beentjes zijn om de weelde te kunnen dragen? Jong beroemd worden kan gevaren met zich meebrengen, denkt Justine Pardoen van Bureau Jeugd & Media. Naar aanleiding van het bericht over Shane Kluivert plaatste ze een tweet waaruit haar scepsis blijkt.
Dat het niet altijd rozengeur en maneschijn is, weet Ralf Mackenbach uit eigen ervaring. Hij was dertien toen hij in 2009 het Junior Eurovisie Songfestival won met zijn hit Click Clack. “Er waren veel rare managers die zich opeens meldden, een graantje mee wilden pikken. Dus je moet wel voor goede mensen om je heen zorgen om je te steunen,” vertelt hij.
Bakvormen, invetsprays en cakemixen
De jeugd is een interessante doelgroep voor sommige bedrijven, en gemakkelijk te bereiken via Instagram. Dat Nike zich op Shane Kluivert richt lijkt dan ook een goede zet van het merk. En bedrijven weten de jeugdige Instagrammers wel vaker te vinden. Beste vriendinnen Jade en Gina (12 jaar oud) zijn ware beroemdheden onder leeftijdsgenoten, dankzij Instagram and YouTube. De dames houden van bakken – het plezier straalt er in hun vlogs vanaf - en prijzen tijdens het kokkerellen bakvormen, invetsprays en cakemixen aan. Met hun ruim 68 duizend volgers op Instagram zijn ze dan ook een potentieel goudmijntje voor bijvoorbeeld producenten van kookspullen. Verslaggever Joris Kreugel ging bij de meiden op bezoek en vroeg ze naar hun succes.
'Niet voor de aandacht'
Inmiddels is de aandacht bij Ralf wat afgenomen. Hij heeft net zijn bachelor Technische Natuurkunde gehaald en gaat nu stage lopen, maar in het weekend treedt hij nog wel eens op in de Efteling. Zijn advies aan opkomende kindsterren: “Je moet het doen omdat je het leuk vindt. Niet voor de aandacht.”
In EenVandaag een gesprek met Ralf Mackenbach en Justine Pardoen van Bureau Jeugd en Media over sociale media, beroemd zijn en de keerzijde.