In Het Nieuws: Dyslexie bestaat niet? Stampen is het devies...
- Fragmenten
- In Het Nieuws: Dyslexie bestaat niet? Stampen is het devies...
Problemen door dyslexie? Onoverbrugbare achterstanden door dyscalculie? Lariekoek. Voor verreweg de meeste kinderen die ermee kampen is de simpele maar harde waarheid: oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Volgens hoogleraar Anna Bosman van de Radboud Universiteit Nijmegen is slecht onderwijs de boosdoener. Dat zorgt ervoor dat ruim 10 procent van de eindexamenkandidaten op de middelbare school een dyslexie-verklaring op zak heeft. Zo’n verklaring biedt voordelen: meer tijd voor examens bijvoorbeeld. Dus wat is dyslexie nu eigenlijk? Welbegrepen eigenbelang, een graadmeter voor de stand van ons onderwijs, of toch een neurlogische aandoening? Te gast zijn Lex Coenen, directeur van het Regionaal Instituut voor Dyslexie en cultuurhistoricus Gerard Rooijakkers.