Fragment

Foldermakers stappen opnieuw naar de rechter om ja-ja sticker op de brievenbus

foto: ANPfoto: ANP
  1. Fragmentenchevron right
  2. Foldermakers stappen opnieuw naar de rechter om ja-ja sticker op de brievenbus

Voor velen is het wekelijkse pakketje reclamefolders in de bus de normaalste zaak van de wereld. Maar die tijd is misschien voorbij. In Amsterdam hebben ze een voorstel aangenomen dat iedereen die de folders wil blijven ontvangen, vanaf 1 januari een ja-ja sticker op de brievenbus moet plakken. De folderbranche pikt dat niet en stapt opnieuw naar de rechter.

'Dat Amsterdam de ja-ja sticker invoert is goed nieuws', zegt Kamerlid voor de Partij voor de Dieren Lammert van Raan. 'Gezinnen krijgen gemiddeld 34 kilo reclamemateriaal door de brievenbus gestouwd. Om die verspilling tegen te gaan, is die sticker een goede oplossing.' De PvdD wil het ja-ja systeem landelijk invoeren.

Volgens Eelco Lulofs van folderbranche-organisatie MailDB is de ja-ja sticker juist een grote vergissing. 'Voor winkeliers zijn die folders van groot belang, want ze halen er 30 procent van hun omzet uit. En als er nieuwe ondernemers komen, komt hun folder niet in de brievenbus terecht. Dan krijg je een verschraling.'