Fragment

'Over 5 jaar is reclame voor alcohol in Nederland uit den boze'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Fragmentenchevron right
  2. 'Over 5 jaar is reclame voor alcohol in Nederland uit den boze'

In februari ging er op social media een reclamespotje rond waarin Sjinkie Knegt na zijn prestatie op de Olympische Spelen in Pyongyang wordt verrast door een bezoek van zijn vader en zus. Het spotje dat werd gearrangeerd door Heineken en Samsung, mondde uit in een klacht bij de Reclamecode Commissie.

Wim van Dalen, directeur van het Nederland Instituut voor Alcoholbeleid STAP, diende de klacht in omdat topsporters volgens de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken niet ingehuurd mogen worden voor alcoholreclame via radio-, bioscoop- en televisiecommercials waarbij sprake is van een in scène gezette situatie. Toch liet de Commissie gister weten de klacht te verwerpen, omdat het spotje met Sjinkie Knegt niet via televisie is uitgezonden maar via Twitter, Facebook en YouTube.

Volgens Wim van Dalen laten het reclamespotje en de uitspraak van de Commissie zien dat de zelfregulering in de alcoholbranche niet werkt. Daarom pleit hij vandaag voor een totaalverbod op alcoholreclames. Van Dalen: 'Over een jaar of 5 is reclame voor alcohol in Nederland uit den boze. Peter de Wolf, directeur van Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie STIVA, gelooft niet dat het zo’n vaart zal lopen en vindt dat het huidige beleid voldoet.

Video niet beschikbaar