Fragment

E-bikes zijn gevaarlijk, waar blijft de helmplicht?

  1. Fragmentenchevron right
  2. E-bikes zijn gevaarlijk, waar blijft de helmplicht?

E-bikers raken bij een fietsongeval vaker ernstiger gewond dan op een gewone fiets. Wie op een elektrische fiets een ongeluk krijgt, heeft vaker ernstig schedelletsel en ligt twee keer zo lang in het ziekenhuis. 

Peter van der Knaap directeur van het Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) adviseert daarom dat e-bikers altijd een helm zouden moeten dragen. 'Er zijn op dit moment bijna 2 miljoen e-bikers in Nederland. We weten dat een fietshelm zeker wel beschermt en het kan hersenletsel zelfs met 65% terugdringen'.

Volgens Rob van Oosterhout van, BOVAG Fietsenbedrijven, moet er niet alleen gekeken worden naar bescherming door middel van een helm, maar na het fietsbeleid als geheel. 'Consument moet meer verantwoordelijkheid nemen voor zijn snelheid, verkopers moeten beter informeren over de veiligheidsrisico's en we zouden zelfs cursussen kunnen aanbieden om te leren omgaan met de e-bike'. 

'Om dit probleem op te lossen moet de infrastructuur worden aangepast', zegt D66 Kamerlid Rob Jetten. 'Paaltjes en stoepranden weghalen zou al helpen om ongelukken te voorkomen. Of leg bijvoorbeeld een fietssnelweg aan zodat mensen snel en veilig van A naar B kunnen komen'. 

Video niet beschikbaar