Fragment

Frieda Mulisch: ‘Het is geen verkrachting van mijn vaders werk’

  1. Fragmentenchevron right
  2. Frieda Mulisch: ‘Het is geen verkrachting van mijn vaders werk’

In de werkkamer van haar vader vond Frieda Mulisch een onvoltooide toneeltekst die zich prachtig leende voor het theater. Harry Mulisch had nog wel meer on-afgeschreven stukken, die minder ver waren en waarbij je de twijfel voelde, maar bij deze tekst had Frieda toen ze het las meteen een gevoel dat er een eind aan zat “al heb ik nu nog geen idee van de invulling ervan.”

Aankomende dinsdag zullen een aantal acteurs de tekst voorlezen in het DeLaMar Theater in Amsterdam. Het is dan de bedoeling dat mensen in de zaal, of Frieda zelf, voor zich ziet hoe het afgeschreven zou kunnen worden. En een jury zal bepalen wie het af mag schrijven “wellicht staan we dan over een paar jaar daar met het echt toneelstuk.”

Het stuk heet ‘Het twaalfde huis van monsieur Zimbalist’ en speelt zich af aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog. Monsieur Zimbalist is een kasteelheer die op meerdere plekken op de wereld een huis heeft. In zijn herenhuis in Nederland wonen een huishoudster en een huisbewaarder en elke dag weer prepareren ze een maaltijd en houden ze alles netjes, voor het geval hij mocht komen, maar hij komt maar niet.

‘Je vader draait zich om in zijn graf’

Frieda kreeg de afgelopen tijd wel eens de opmerking “je vader draait zich om in zijn graf”, maar dat gevoel heeft ze niet. “Het is geen verkrachting van mijn vaders werk.” Mulisch wilde niet regeren over zijn dood heen wat betreft zijn werk. Er is dus een commissie opgesteld met mensen die hem heel goed kenden en belezen zijn. De leden van die commissie komen dinsdag ook en zullen mede bepalen wie het stuk af mag schrijven.

Frieda had de toneeltekst van haar vader al een tijd en deed er maar niks mee. Ze wilde het zelf afschrijven, maar dat kwam er maar niet van. Dus liet ze het stuk aan regisseur Ursul de Geer lezen, die ze al lang kent. “Hij was meteen enthousiast en hij weet van aanpakken, dus zijn we op dit punt beland.”

Pas na haar vaders dood ging Frieda schrijven voor de buitenwereld. Toch was dat meer toeval dan dat ze het gevoel had dat ze werd belemmerd door de schaduw van zo’n bekende vader. In maart verschijnt haar eerste roman caSINO. 

Video niet beschikbaar