Fragment

Mysterieuze zelfmoorden in Rusland onder tieners

  1. Fragmentenchevron right
  2. Mysterieuze zelfmoorden in Rusland onder tieners

Justitie in Rusland is een strafrechtelijk onderzoek begonnen naar aanleiding van enkele mysterieuze zelfmoorden van tieners. Zij zouden door de internetgame Blue Whale zijn aangespoord om allerlei uitdagingen te doen, waaronder zelfmutilatie en dus uiteindelijk het plegen van zelfmoord.

Het spel
Het spel richt zich op pubers van rond de dertien, veertien jaar en wordt geleid door zogenoemde ‘opleiders’ of ‘mentoren’. Het lijkt alsof de deelnemers lid zijn geworden van een geheime organisatie die ze aanspoort om vijftig uitdagingen uit te voeren. Het begint onschuldig met dingen tekenen of schrijven, maar het wordt al snel heftiger. Tieners krijgen de opdracht om zichzelf te snijden, beelden van zelfmoorden te bekijken tot uiteindelijk de ultieme daad van ze wordt gevraagd: zelfmoord. Het spel zegt dan: ‘Het is tijd dat je de walvis gaat volgen, de lucht is je oceaan.’ Vervolgens springen kinderen van het balkon.

”Ruslandcorrespondent Peter d’Hamecourt maakte dit zelf van dichtbij mee. “De dochter van vrienden van mij was dertien toen ze gevangen raakte in het spel. Ze hebben dit gelukkig tijdig kunnen ontdekken toen ze begon met zelfmutilatie. Ook het opzoeken van het isolement is een teken volgens d’Hamecourt.

Zelfmoord onder kinderen De afgelopen maanden zijn er in Rusland veel gevallen van zelfmoord geregistreerd waarbij jongeren van een balkon of flat sprongen, maar het is moeilijk te achterhalen of Blue Whale de directe aanleiding is. d’Hamecourt zegt dat het zelfmoord in Rusland, ook onder kinderen, niet ongebruikelijk is.

Juist kinderen in Rusland zijn extra kwetsbaar voor dit soort misbruik. Er wordt weinig voor jongeren georganiseerd en ze zijn grotendeels op zichzelf aangewezen. Zeker in de provincie zijn er weinig faciliteiten. d’Hamecourt: “In Nederland is het belangrijk voor kinderen dat ze sociale contacten hebben via sportclubs of verenigingen. Ook is de band tussen leerling en docent vrij hecht waardoor veel problemen worden opgemerkt. Dat ontbreekt in Rusland volledig.”