Kijken, kijken, kijken…… en nét te veel kopen.
- Fragmenten
- Kijken, kijken, kijken…… en nét te veel kopen.
De mooiste kleding dragen en de mooiste spullen in ons huis hebben staan. Sinds de opkomst van webwinkels is onze koopzucht enorm uit de hand gelopen. Hoe kan dat? E-commerce expert Chantal Schinkels schreef er een boek over, ‘Het Koopinfuus.’
De huidige e-commerce, met al diens verleidingen, marketingtrucs en algoritmes is niet meer houdbaar volgens Schinkels. Het is niet duurzaam, niet eerlijk voor de consument en puur gericht op winst. Met alle negatieve gevolgen van dien.
"Ik kan heel slecht tegen onrecht. De wereld vraagt om verandering."
Waar de e-commerce expert vroeger zelf reclame maakte, staat Schinkels nu aan de andere kant en onthult ze de negatieve kant ervan. Zo gebruiken sommige bedrijven zelfs dezelfde algoritmes als gokbedrijven, vertelt ze. Haar oud-collega’s zijn bepaald niet blij met haar boek, toch houdt dat haar niet tegen. “Ik kan heel slecht tegen onrecht. De wereld vraagt om verandering.”
Sommige bedrijven gebruiken dezelfde algoritmes als gokbedrijven
Toch is zelfs Schinkels er soms niet bestand tegen. Zeker niet als het om sneakers gaat met tijgerprint. ““Ik ben net zo goed een consument als jij en ieder ander”. Maar Chantal heeft tips om je tegen het online spelletje te verdedigen. Het enige dat echt helpt? “Minder kopen.”
Luister of kijk de aflevering dan hieronder.
Video niet beschikbaar
Video niet beschikbaar