Kunnen we nog spellen zónder autocorrectie...?
- Fragmenten
- Kunnen we nog spellen zónder autocorrectie...?
Maak jij ook so faak taalvoutjes? Je bent niet de enige! Het taalniveau op Nederlandse scholen daalt. Tegelijkertijd kunnen we steeds vaker gebruikmaken van hulpmiddelen. De spellingchecker, grammatica controle en autocorrectie zijn niet meer weg te denken. Door al die extra's, zijn we niet altijd even alert op onze spelling... Worden we niet te veel verwend met al deze middelen? En kunnen we het nog wel uit ons hoofd?
NPO Radio 1-verslaggever Annan Verboom ging de Hilversumse straat op met de vraag: "Gebruik je vooral autocorrectie, of spel je uit je hoofd?" Hoewel sommigen niet houden van het hulpmiddel, vinden veel jongeren het tóch fijn om te gebruiken. "Ik kan niet typen", of "Ik snap het verschil tussen de 'D' en de 'T' niet", waren antwoorden die voorbij kwamen.
Ik vind dat je in ieder geval een soort basale kennis moet hebben van spelling
Hulpmiddelen kloppen niet altijdKees van Amstel, cabaretier, schrijver, columnist én docent op een Mbo-school, vindt het niet erg dat deze hulpjes er zijn. Toch moeten mensen de taal volgens hem wél kennen. "Ik vind dat je in ieder geval een soort basale kennis moet hebben van spelling." Hij maakt de vergelijking met topografie en rekenen. "Je wordt een beetje een domme kloon, als je geen enkele kennis meer van jezelf hebt. Leerlingen hebben het soms niet eens meer door, wanneer ze een onmogelijke uitkomst krijgen uit hun rekenmachine. Dat gebeurt bijvoorbeeld wanneer een komma per ongeluk wordt verschoven." Ook vertelt hij dat de spellingcontrole van Word, waar veel leerlingen mee werken op school, niet altijd correct is. Zo worden zowel 'verassing' als 'verrassing' goedgekeurd, terwijl er een wezenlijk verschil tussen zit. Ook wederkerende werkwoorden (bijvoorbeeld: Vermaak je je) worden door de grammatica controle gemarkeerd als 'dubbel woord'. "Sommige leerlingen verwijderen het domweg, waardoor de zin niet meer klopt."
Een fijn hulpmiddel, maar geen oplossingAutocorrectie is volgens Van Amstel dus een fijn hulpmiddel. "Maar als je de basiskennis niet hebt, sta je nogal zwak, vind ik." Voor de volgens hem 'slechte' gesteldheid van het spellingsniveau van leerlingen, is de spellingshulp dan ook niet de oplossing. Hij wil jongeren weer warm laten draaien voor taal. "Je moet ze meenemen aan de hand. Het werkt niet meer om weer extra grammaticalessen in te voeren. Om leerlingen bijvoorbeeld meer te laten lezen, kan je eens beginnen bij poëzie, spoken word of hiphop." De wereld ziet er tegenwoordig ook anders uit dan vroeger. Ook dat speelt volgens Kees mee. "Wij hadden vroeger twee middagen kindertelevisie. Nu komen er 24 uur lang beelden op je af. De meest populaire sociale mediakanalen zijn degene met veel beelden."
Beluister het hele gesprek met Mirthe van der Drift en Kees van Amstel hieronder.