Fragment

(Bijna) tien jaar na New Wave: hoe staat de Nederlandse hiphopscene ervoor?

  1. Fragmentenchevron right
  2. (Bijna) tien jaar na New Wave: hoe staat de Nederlandse hiphopscene ervoor?

Bij het horen van het woord ‘hiphop’ dacht men tien jaar geleden meteen aan Ronnie Flex, Jonna Fraser, Lijpe, Frenna en Lil’ Kleine. Velen beschouwen deze namen als de pioniers van de nieuwe hiphopsound. Niet geheel toevallig maken zij deel uit van het door TopNotch-voorman Kees de Koning opgerichte muziekcollectief New Wave, wat bijna tien jaar geleden iedere denkbare hitlijst domineerde. Om te begrijpen waar hiphop, in een tijd waarop het genre steeds verder lijkt te verzadigen, naartoe gaat, neemt kunstenaar Brian Elstak samen met Oifik en Ruben in De Nacht is Zwart de balans op door terug op de toekomst van het hiphopgenre te blikken.

De oorspronkelijke New Wave’

Daar waar menigen het erover eens is dat New Wave, wat onder Kees de Koning in 2015 het levenslicht zag, de eerste van zijn soort was, betoogt Brian dat er eigenlijk al eerder een New Wave-lichting was. In de vroege jaren-2000 ging Kees de Koning volgens Brian op verzoek van het Nationaal Pop Instituut, op jacht naar nieuw muzikaal talent wat het hiphopgenre naar een hoger niveau zou tillen. Zijn zoektocht bracht hem onder meer bij Rico, Stickz en dj-producer, die samen actief zijn geweest als Opgezwolle. Niet alleen het drietal viel hem op: ook D-Men, SpaceKees en Terilekst behoren tot de wat Brian betreft eerste lichting van een nieuwe golf binnen de Nederlandse hiphop.

‘Men durft minder risico te nemen’

Hoe vooruitstrevend het hiphopgenre ook was, inmiddels lijkt daar volgens veel critici weinig van over. Ergens is dat niet heel gek, betoogt Brian: “Zodra iets meer commercialiseert en er met meer geld gemoeid wordt, wordt men bij uitstek minder gretig om risico’s te nemen en om te experimenteren.”

Hoe gaat het genre zich verder ontwikkelen als er minder risico genomen wordt? Beluister het hele gesprek hier terug.

Video niet beschikbaar