Fragment

Vrijwel niemand gebruikt deelauto's

  1. Fragmentenchevron right
  2. Vrijwel niemand gebruikt deelauto's

Hoogleraar transportbeleid Bart van Wee ziet dat mensen om emotionele redenen moeilijk afstand doen van hun eigen auto. ‘De auto is voor veel mensen een stukje emotie. Of soms ook status. Met je eigen auto laat je zien wat voor iemand je bent. En dat deel mis je natuurlijk bij een deelauto,’ zegt hij in Blok&Toine. Van Wee: ‘Bijna iedereen weet nog wat je eerste auto was. Bij een eerste fiets is dat toch anders.’

Deelauto’s werden gezien als het milieubewuste vervoersmiddel van de toekomst. Ze zijn kleiner, zuiniger en vaker elektrisch dan een gemiddelde auto. Maar ze blijken een fiasco. Bijna een miljoen mensen hebben zich ooit ingeschreven bij een deelautodienst. Maar uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid blijkt dat 80 procent vervolgens nooit zo’n deelauto gebruikt. 

Ook de expert aan de TU Delft stelt dat de hooggespannen verwachtingen die veel mensen hadden van deelauto’s zijn niet uitgekomen. 'Slechts een op de vijf duizend autoritten is een rit met een deelauto.’ Niet alleen de emotionele band met hun bolide verklaart dit. Ook de prijs en beperkte beschikbaarheid van deelauto's zijn hierin belangrijke factoren volgens Van Wee. 

Van Wee ziet een toekomst voor deelauto’s, mits de beschikbaarheid wordt verbeterd voor de consument. ‘Je eigen auto is toch het gemakkelijkste. Hij staat voor de deur. Hij staat altijd voor je klaar, je kan hem meteen pakken als je hem nodig hebt. Je hebt geen gedoe met eerst kijken of er ergens eentje staat en waar die dan staat.’ Gemeentes kunnen volgens de hoogleraar in de behoefte voorzien door voldoende parkeerplekken voor deelauto's  beschikbaar te stellen. 

Video niet beschikbaar