Schiphol houdt politiek aan belofte: Lelystad Airport moet open
- Fragmenten
- Schiphol houdt politiek aan belofte: Lelystad Airport moet open
Video niet beschikbaar
Schiphol houdt politiek aan belofte: Lelystad Airport moet open
De politiek moet zich houden aan de gemaakte afspraak: Lelystad Airport moet in 2021 open. Dat zegt directeur Dick Benschop van Schiphol Group - waar ook Lelystad Airport onder valt, in 1 op 1. "Mijn boodschap aan Den Haag is: maak nou de politieke besluitvorming af. Alle voorwaarden zijn vervuld. Dan kunnen wij het vervolgens vanaf november 2021 gaan invullen en realiseren."
Benschop bestrijdt dat Lelystad Airport niet langer nodig zou zijn, nu er door corona veel minder gevlogen wordt en het de vraag is of het aantal vluchten snel terug is op het niveau van voor corona. "Lelystad is bedacht toen we op Schiphol 400.000 vliegbewegingen hadden (100.000 minder dan het huidige maximum, red.). Lelystad is nooit bedacht vanwege de omvang van Schiphol, maar vanwege de functie van Schiphol."
Schiphol wil zich meer concentreren op de rol van internationaal knooppunt. "Lelystad is voor de vakantievluchten", zegt Benschop. Daarom moet de luchthaven hoe dan ook open: "Ja, die functie is er gewoon."
Duurzaam Schiphol
Benschop wil met Schiphol toe naar een compleet klimaatneutrale luchtvaart: "Dat zouden we in 2050 gerealiseerd willen hebben. De luchthaven zelf willen we in 2030 volledig klimaatneutraal hebben." Benschop vindt dat de doelstellingen van 'Parijs' (het mondiale klimaatakkoord) ook moeten gelden voor de luchtvaart.
"Onze ambitie is om voorop te lopen op duurzaamheid. Daarvoor moeten we met hernieuwbare energie ons systeem gaan aandrijven, in plaats van met fossiele. Dat is niet eenvoudig. Het moet efficienter: zuiniger vliegtuigen, zuiniger vliegen - directe vluchten, plus nieuwe brandstoffen. De productie daarvan begint nu echt."
Vliegtaks
Benschop is niet blij met de kabinetsplannen voor het invoeren van een vliegtaks. Niet per definitie, maar omdat de belasting niet ten goede komt aan het milieu. "Wij zeggen: als je kosten hoger maakt, besteed de opbrengst dan aan vergroening. Maar dat gebeurt niet."
"Vliegen gaat sowieso duurder worden", stelt Benschop. En niet alleen door een vliegtaks. "Bijvoorbeeld ook door duurdere brandstoffen." En die vliegtaks? "Doe dat op een manier waarmee meteen de vergroening toeneemt." De Schiphol-directeur noemt als voorbeeld een bijmengverplichting, waarbij een deel van het totale verbruik uit hernieuwbare energie moet bestaan. "Zodat het ticket niet alleen duurder wordt, maar tegelijk de uitstoot minder."
Den Haag neemt de verkeerde maatregel, vindt Benschop: "Vliegen zal zeker duurder worden, maar doe dat op een manier waarop milieu het meest van profiteert. Nu profiteert niet het milieu, maar de schatkist."