ANWB roept kabinet op kilometerheffing in te voeren
- Fragmenten
- ANWB roept kabinet op kilometerheffing in te voeren
De ANWB roept het kabinet op een vorm van rekeningrijden in te voeren om het toenemend aantal files in Nederland te bestrijden. Daarvoor zal het regeerakkoord opengebroken moeten worden. Dat zei ANWB-hoofddirecteur Frits van Bruggen woensdag in het radio 1-programma 1op1. “De ANWB is tegen spitsheffing, maar groot voorstander van betalen naar gebruik,” zegt Van Bruggen. “We gaan de komende drie jaar veertig tot vijftig procent meer in de file staan en daarom is er snel actie nodig.” Voor verantwoordelijk minister van infrastructuur Cora van Nieuwenhoven (VVD) is rekeningrijden onbespreekbaar. Volgens Van Bruggen is tachtig procent van Nederland voor betalen naar gebruik, een net zo’n groot deel van de Nederlanders is echter tegen betalen in de spits. Om een vorm van rekeningrijden in te voeren moeten andere belastingen, zoals de BPM en de motorrijtuigenbelasting, gedeeltelijk van tafel. “Als we naar een systeem gaan waar we betalen naar gebruik, dan moet je andere belastingen afschaffen.” ‘1,4 procent BBP aan mobiliteit’De wegenbond presenteert komende zomer met een groot aantal partijen, waaronder de NS en Transport en Logistiek Nederland, een deltaplan mobiliteit. Daarin is onder meer opgenomen dat het kabinet meer dan de afgesproken 1000 extra kilometer aan asfalt moet aanleggen, veelal verbreding van bestaande wegen, en nog meer geld aan mobiliteit en infrastructuur moet besteden. “Nederland heeft zo’n 8 à 9 miljard euro nodig om in beweging te blijven. Het is alle hands aan dek.” Van Bruggen noemt betalen naar gebruik niet de oplossing van het fileprobleem. De oplossing van het fileprobleem is volgens hem een heel ‘complexe puzzel’. De ANWB-hoofddirecteur wees erop dat het aanleggen van extra asfalt wel degelijk een deel van de problemen kan oplossen. “De A1 en A6 zijn verbreed, met zestig procent minder files als resultaat.”
Video niet beschikbaar