Fragment

Topman AholdDelhaize: 'Bol.com-bon voor personeel was extra geste'

  1. Fragmentenchevron right
  2. Topman AholdDelhaize: 'Bol.com-bon voor personeel was extra geste'

Het moederconcern van Albert Heijn, Ahold/Delhaize, draaide afgelopen kwartaal een recordomzet van 19 miljard euro. Dat is 16 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Zestig procent van dat aandeel komt uit de Verenigde Staten, waar mensen normaal gesproken buiten de deur eten, maar door de coronacrisis noodgedwongen zelf achter het fornuis staan.

"Bij ons is de champagne niet ontkurkt of de vlag uitgegaan",zegt topman Frans Muller tegen 1op1-presentator Tom Kleijn, die in  het programma terugblikt op de eerste maanden van de pandemie. "Ik ben zeer trots dat we een bijdrage hebben kunnen leveren aan de voedselketen."

Winkelpersoneel als frontsoldaten
Premier Mark Rutte prees in een persconferentie winkelbedienden, vakkenvullers en kassamedewerkers als 'de frontsoldaten' tijdens de coronacrisis. "Onze mensen hebben hard gewerkt onder moeilijke omstandigheden. We hebben als bedrijf daarin ook sterk geïnvesteerd. 350 miljoen voor hesjes, spatschermen, bewaking en flesjes alcohol in het eerste halfjaar", legt Muller uit.

Helaas heeft het bedrijf niet alleen een hogere omzet gehaald, maar ook een hoger ziekteverzuim, erkent Muller. Hij doet daarom een beroep op mensen om zich echt aan de regels te houden, "voor de veiligheid van ons personeel en onze klanten."

Toch is er kritiek op het concern, dat aandeelhouders vooral profiteren en werknemers het moeten doen met een bon van Bol.com. Vakbond CNV noemde dat eerder in De Volkskrant een 'dikke middelvinger'. CEO Frans Muller noemt de bon vooral 'een geste', en wijst daarbij op de winstuitkering aan het einde van het jaar, voor iedereen die bij het bedrijf in dienst is. "Dat kan oplopen tot een extra maandsalaris", benadrukt Muller.

Duurzaam en gezond
Ahold Delhaize gaat dit kalenderjaar 2.5 miljard euro investeren in duurzaamheid, gezondere producten en op digitaal gebied. "We zijn ons bewust van onze CO2 footprint", legt Muller uit. Hij ziet een trend dat voedsel van dichter bij huis wordt gehaald. "Ik denk ook dat klanten bereid zijn om boeren en leveranciers om de hoek verder te ondersteunen."

Om daar vervolgens aan toe te voegen: "We hebben al een diepere samenwerking met lokale boeren. We geloven dat we een bijdrage kunnen leveren aan beter voedsel, minder CO2-uitstoot en een betere gezondheid. Zelfs als het wat duurder wordt, of de winst wat drukt, dan doen we het toch."Het bedrijf wil binnen 10 jaar de helft minder CO2 uitstoten en 15 procent reductie in de hele voedselketen.