Eigenaar Potatopirate, BikestoreXL en Fietsdiscounter betaalt nog steeds niet terug
- Nieuws
- Eigenaar Potatopirate, BikestoreXL en Fietsdiscounter betaalt nog steeds niet terug
[AVROTROS] In oktober besteedde Radar aandacht aan webshop Potatopirate. Klanten bestelden voor honderden euro's producten, maar kregen niets geleverd. Eigenaar Frans van Daelen beloofde dat iedereen z'n geld terug zou krijgen, maar drie maanden later heeft niemand ene cent gezien.
Eigenaar Potatopirate, BikestoreXL en Fietsdiscounter betaalt nog steeds niet terug
Dat tot grote frustratie van de gedupeerden. Zo ook van Angelique Stuut wiens zoon een JBL Box van 159 euro bestelde en betaalde, maar nooit geleverd kreeg. Het enige dat geleverd werd waren talloze smoesjes. Webshopeigenaar Frans van Daelen had in de uitzending in oktober aangegeven dat hij zelf slachtoffer is geworden van oplichting en dus niet kan leveren of kan terugbetalen.
'Opgelost binnen twee maanden'
Van Daelen gaf destijds aan dat hij nog miljoenen verwacht die moeten komen uit een rechtszaak die hij tegen de staat voert. Het geld dat gedupeerden nog terug moeten krijgen zou in totaal 80.000 euro zijn. "Dat is niet zoveel geld", zei Van Daelen in oktober. Van Daelen runde naast Potatopirate ook BikestoreXL en Fietsdiscounter.
Video niet beschikbaar
'Het blijft stil'
Toch blijkt het voor Van Daelen moeilijk te zijn om zijn afspraken na te komen en heeft niemand voor december zijn beloofde geld teruggekregen. Angelique Stuut wacht nog steeds. Ze is de afgelopen maanden bezig geweest om het geld van haar zoon terug te krijgen. "Ik heb een paar keer contact gehad met de fraudedesk van ING. Zij mochten niet veel loslaten, maar er waren nog wel gesprekken bezig. De ING heeft gezegd dat Frans een formulier moest ondertekenen, maar dat heeft hij niet gedaan. Nu zegt Frans wel dat hij ze toestemming heeft gegeven, maar het blijft stil."
Angelique verwacht geen geld meer te zien. "Het is voor mijn zoon en mij veel geld, maar er zijn mensen die nog veel meer verloren zijn. Het is echt een principekwestie geworden. Je kunt niet iemand laten lopen die zoveel mensen benadeelt. Hij mag er niet mee wegkomen."
'Geen toestemming van de bank'
Stuut is niet de enige die nog geld krijgt. Radar heeft diverse mensen benaderd die in oktober gedupeerd waren door één van de webshops van Frans. Martin heeft van zijn rechtsbijstand een schikking aangeboden gekregen waardoor hij toch een deel van zijn geld terug heeft gekregen. Jeremy zegt dat Van Daelen wel wil betalen, maar dat hij geen toestemming krijgt van de ING. Jeremy heeft er geen vertrouwen in.
De bank van Frans, ING, zegt in een reactie daarover het volgende. "Op grond van de Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme red.) en Wft (Wet op het financieel toezicht red.) moeten banken, ook ING, een voortdurende controle uitvoeren op hun klanten. Als er aanwijzingen zijn dat een klant zich mogelijk schuldig maakt aan witwassen, fraude, oplichting of om een andere reden niet integer handelt, dan neemt ING de klant in onderzoek. De ING kan dan de rekening van een klant blokkeren en eventueel de bankrelatie beëindigen. Ook in dit geval heeft ING deze procedure gevolgd. Verder kunnen we inhoudelijk hier niet op ingaan in verband met de privacy en vertrouwelijkheid van de klantgegevens."
'ING moet retourneren, niet ik'
Aangezien het inmiddels drie maanden na de uitzending in 2017 is en eigenaar Van Daelen zijn afspraak niet is nagekomen trekt Radar de webshopeigenaar opnieuw aan zijn jasje. Van Daelen legt de schuld bij ING neer: "De bank stelt zich daarbij op het volgende standpunt: Aangezien de goederen niet zijn geleverd gaat het in dit geval om zogeheten 'onverschuldigde betalingen' en is het aan de ING Bank (dus niet aan mij) om deze betalingen te retourneren. De gelden zijn immers bij ING Bank binnengekomen." Uit onderzoek van de redactie blijkt dat banken in Nederland nog nooit zo'n rekening ter beschikking hebben gesteld.
Van Daelen doet een nieuwe toezegging dat gedupeerde consumenten binnen zes tot acht weken het geld terug hebben.
Wat is eigenlijk een onverschuldigde betaling?
"Bij een onverschuldigde betaling betaal je als het ware 'per ongeluk' aan iemand die geen geld van jou tegoed heeft. Je kunt dat geld dan terugvorderen. Daarvan is hier geen sprake. Hier is sprake van oplichting, omdat je een overeenkomst bent aangegaan, maar niet geleverd hebt gekregen", zegt advocaat Caspar Janssens van Kneppelhout en Korthals Advocaten die de zaak al maanden volgt.
Als het tot een rechtszaak komt tegen Van Daelen wegens oplichting, dan kunnen gedupeerden zich voegen in de zaak en aangeven dat ze hun schade vergoed willen hebben. "Dat kunnen zij gemakkelijk aantonen door middel van bankafschriften, bonnen of screenshots."
Doe aangifte!
Gedupeerden die aangifte hebben gedaan moeten aandringen op vervolging bij de politie. "Als dat niet tot het gewenste resultaat leidt, kan je je rechtstreeks wenden tot het Openbaar Ministerie", zegt Janssens. De politie laat in een reactie weten de zaak rondom Potatopirate, BikestoreXL en Fietsdiscounter nog in behandeling te hebben. Daarnaast roept de politie gedupeerden op die nog geen aangifte hebben gedaan, dat alsnog te doen. Hoe meer aangiftes er zijn, hoe meer de politie kan doen.
Video niet beschikbaar
Reageren?
Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.