Goedkope laptop ALDI blijkt weinig op voorraad: is er wel sprake van een aanbieding?
- Nieuws
- Goedkope laptop ALDI blijkt weinig op voorraad: is er wel sprake van een aanbieding?
[AVROTROS] Wie afgelopen weekend de ALDI-folder op de mat kreeg moet een blij mens zijn geweest. De supermarkt had een mooie laptop in de aanbieding: van 600 voor 400 euro. Wie op maandag voor de deur van de winkel lag kwam bedrogen uit, want de landelijke voorraad bleek wel heel erg beperkt.
Goedkope laptop ALDI blijkt weinig op voorraad: is er wel sprake van een aanbieding?
Een grote landelijke advertentiecampagne in de eigen folder van ALDI en een reclamespotje op de radio moesten ervoor zorgen dat de producten, die de supermarkt tijdens de Prijzenfinale aanbood, als warme broodjes over de toonbank zouden vliegen. Als er tenminste al voorraad was, want uit de klachten die bij Radar binnenkwamen bleek er helemaal geen voorraad te zijn.
Voor niets in de kou gewacht
Cobie Bertens stond afgelopen maandag 15 januari, toen de actie van start ging, om 07.15 bij de ingang van de ALDI in Etten-Leur. "Ik stond in de kou te wachten tot de winkel open zou gaan om 08.00. Een kwartier voor opening komt de bedrijfsleider aan en die laat me binnen. Hij zei dat er helemaal geen voorraad was." De bedrijfsleider belt naar een ander filiaal in Sint-Willibrord, maar ook daar geen voorraad, net als drie andere filialen in Roosendaal.
Geen voorraad
Ook Don Mommers stond bij de opening van de winkel in Uden voor de deur te wachten. Hij werd teleurgesteld, want ook daar was er geen enkele laptop op voorraad. Ook nabijgelegen filialen hadden geen voorraad. "Ook andere producten op pagina drie van die folder waren niet voorradig." Volgens een medewerker van de ALDI is er maar heel weinig geleverd aan winkels.
Om wat voor laptop gaat het?
ALDI biedt een laptop aan van het merk Medion, daar verkopen ze wel vaker apparatuur van. Het gaat om de MD61100 met een schermgrootte van 15.6 inch, 1TB harde schijf, 4GB werkgeheugen en een i5-processor. De laptop is afgeprijsd van 599 euro naar 400 euro, dat scheelt zo'n 33 procent en daarmee een goede aanbieding te noemen. Deze laptop heeft ALDI al eerder aangeboden.
Kort na openingstijd al 'uitverkocht'
Radar belt als consument met het regionale hoofdkantoor Midden-Nederland in Culemborg en krijgt te horen dat de laptop inderdaad uitverkocht is. De medewerker zegt dat men niet kan zien hoeveel er beschikbaar zijn geweest voor consumenten. Bij het hoofdkantoor van Zuid-Nederland in Best legt de medewerker uit dat men al tussen negen uur en half tien te horen kreeg dat de laptop was uitverkocht. Voor zover er ergens een exemplaar op voorraad was uiteraard. ALDI Noord-Nederland in Drachten zegt dat het een op = op-artikel is geweest waarbij de restanten van een vorige actie zijn verkocht.
Veel onduidelijkheid over voorraad
Het gaat hier dus om restanten die eerder niet verkocht zijn. Daarom doet ALDI de laptop nogmaals in de aanbieding in de hoop ze nu wel allemaal te slijten. Hoeveel laptops elke winkel, van de 507 ALDI-winkels in Nederland, gekregen heeft kunnen de regionale hoofdkantoren niet zien. Opmerkelijk, want deze hoofdkantoren functioneren ook als distributiekantoor en normaliter zou je van elk potje mayonaise of zak chips moeten kunnen zien hoeveel ervan naar een winkel gaan.
Consumenten hekelen 'geen voorraad'
Wel lekker landelijk adverteren, maar vervolgens van een koude kermis thuiskomen. Zo ervaren consumenten het als winkels aanbiedingen niet op voorraad hebben bij de start van een aanbiedingsperiode. Uit een peiling op WhatsApp onder ruim 200 consumenten blijkt dat een kwart niet tevreden is over de beschikbaarheid van aanbiedingen bij de ALDI. Iets meer dan een kwart zegt dat over de Kruidvat, ook de Lidl scoort met bijna vijftien procent hoog. Naast de ALDI scoren met name drogisterijen hoog in het niet kunnen leveren van aanbiedingen op de dag dag de aanbieding van start gaat.
Zo zegt een reageerder over de ALDI-actie: "Er was maar één laptop op voorraad bij de ALDI in Leende. Er stonden drie mensen voor openingstijd voor de deur te wachten."
Hoe reageert ALDI?
ALDI wil niet reageren in de studio, maar laat in een reactie weten dat "er zorgvuldig is gekeken naar het aanbod van de aanbiedingen". "Bij de keuze van de artikelen is het hebben van aanbod in al onze winkels een van de belangrijkste criteria. Ten aanzien van het kunnen inzien van de voorraad per winkel: de voorraad is niet real-time in te zien. Per winkel kan het aanbod echter verschillend zijn, omdat sommige producten in een specifiek filiaal beter verkocht werden dan in een ander filiaal. Er is vooraf een landelijke inventarisatie gemaakt van producten die in aanmerking komen voor het benoemen in de folder en de radiocommercial. Hierbij is gekeken naar voldoende beschikbaarheid per regio."
De volledige reactie van ALDI is hier te lezen.
ALDI zegt dus dat "het hebben van aanbod in alle winkels één van de belangrijkste criteria is". Dat is in het geval van deze actie schijnbaar niet gelukt. Zo zegt @allroundslager op Twitter dat bij de ALDI Zwaagdijk er slechts één laptop beschikbaar was.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
@tjdutch72 noemt de beperkte voorraad slechte reclame en PR.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
@Aphh01 is vijf winkels langsgegaan en er was één op voorraad of niets.
Ook op Klacht.nl wordt er geklaagd over de actie, net als op Tweakers.net.
'Op = op is niet voldoende'
Charlotte Meindersma is jurist bij Charlotte's Law en zegt dat winkels in een reclamecampagne eerlijk moeten vermelden wat de beschikbaarheid is van een product. "Op = op geeft al aan dat de beschikbaarheid beperkt is, maar als het niet in elk filiaal verkrijgbaar is zal dat wel vermeld moeten worden." ALDI zegt in de folder dat "het aanbod per winkel kan verschillen", maar dit gaat in z'n algemeenheid over de producten die meedoen aan de Prijzenfinale-actie en niet specifiek over de laptop. "Als het maar om één of enkele exemplaren per filiaal gaat is op = op nog niet voldoende. Dan zou er bij vermeld moeten worden dat het om enkele exemplaren of zeer geringe voorraad gaat."
ALDI gebruikt laptop als lokkertje
Meindersma zegt dat de laptop tenminste verkrijgbaar moet zijn op de eerste dag van de aanbieding. "Dat mag best een geringe voorraad zijn die snel op raakt, maar helemaal geen voorraad kan natuurlijk niet. Geen of een te lage voorraad wordt gezien als een lokkertje om mensen naar de winkel te krijgen in de hoop dat ze dan een ander product kopen. Er moet een redelijke mogelijkheid zijn geweest om het product te kopen."
'Actie ondernomen'
Supermarktketen ALDI laat in een reactie tevens weten dat "er direct actie is ondernomen". "In onze radiocommercial wordt vanaf vandaag (19 januari 2018 red.) geen specifiek artikel meer genoemd. Tevens hebben we direct onze online-uitingen aangepast. Daarnaast gaan we ons winkelpersoneel vragen extra aandacht te besteden aan klanten die vragen hebben over onze Prijzenfinale." Het aanpassen van de online-uitingen is "direct" gebeurd nadat Radar contact heeft gezocht met ALDI. Op donderdag 18 januari 2018 was de laptop nog gewoon te vinden als aanbieding op de website van ALDI, op vrijdag 19 januari 2018 is deze verwijderd.
Pas website eerder aan
Veel te laat vindt Charlotte Meindersma van Charlotte's Law. "Een website kan snel aangepast worden, vier dagen is dan zeker te lang. Alleen het woord 'uitverkocht' toevoegen was al voldoende geweest. Of misschien 'nog in een beperkt aantal filialen beschikbaar' of een vergelijkbare tekst die de werkelijke situatie weergeeft." Het product was volgens een medewerker van een regionaal ALDI-hoofdkantoor maandagochtend al uitverkocht.
Waar kan je klagen over dit soort reclame-uitingen?
Meindersma adviseert consumenten om een klacht in te dienen bij ConsuWijzer, het consumentenloket van toezichthouder Autoriteit Consument en Markt. "De ACM kan een winkel boetes opleggen voor dergelijke misleidende reclames. Er kan ook online een klacht ingediend worden bij de Reclame Code Commissie, maar zij kunnen alleen een aanwijzing geven dat een reclame aangepast of verwijderd moet worden. Omdat ALDI dat al gedaan heeft zal er geen negatieve aanwijzing meer volgen."
Video niet beschikbaar
Reageren?
Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.