Moet je de verpakking bewaren van een gekocht product?
- Nieuws
- Moet je de verpakking bewaren van een gekocht product?
[AVROTROS] Je koopt een product in een webwinkel, een fysieke winkel of op Marktplaats. Moet je dan de doos of verpakking bewaren als je het product wil retourneren of ter reparatie wil aanbieden? Radar geeft het antwoord op die vraag.
Moet je de verpakking bewaren van een gekocht product?
Gert-Jan kocht bij de MediaMarkt een laptop van het merk HP. Binnen vijf dagen ging die kapot. Twee dagen later gaat Gert-Jan terug naar de winkel en krijgt daar te horen dat hij de laptop niet kan retourneren. "Ik had er geen vertrouwen meer in en had besloten om voor een duurdere Apple MacBook te gaan." MediaMarkt zegt de laptop niet te willen aannemen, omdat Gert-Jan de originele doos niet meer had. Het argument dat de elektronicawinkel aanvoert is dat fabrikant HP geen laptop retour accepteert zonder originele doos en dat MediaMarkt dat daarom ook niet doet. "MediaMarkt doet dit niet omdat zij, volgens eigen zeggen, met een onverkoopbare laptop zitten." De laptop is ter reparatie aangeboden en een week later kwam de laptop gerepareerd terug.
Binnen twee weken terugbrengen?
Dat de MediaMarkt de laptop niet retour wil nemen, omdat de originele doos er niet meer is, vindt Gert-Jan onredelijk. Hij is nog steeds ontevreden dat hij zijn laptop niet heeft kunnen omruilen, ondanks dat zijn laptop nu gerepareerd is. Gert-Jan dacht dat je altijd binnen veertien dagen je aankoop kon ruilen als je toch liever een andere wil. "Dat is niet zo", zegt advocaat Caspar Janssens van Kneppelhout & Korthals Advocaten. "Wel bij aankopen via internet, dan moet je kunnen ruilen binnen twee weken. Bij fysieke winkels is ruilen een gunst." Ruilen is geen recht.
Geen verpakking nodig voor reparatie
Er is een duidelijk onderscheid tussen ruilen en repareren als het gaat om de bewaren van de doos. Als je een product wil ruilen in de winkel, dan moet je de verpakking wel bewaren. "Dan wordt het product namelijk opnieuw verkocht in de winkel en daarvoor is de verpakking nodig", aldus Janssens. Bij reparatie valt je product binnen een bepaalde termijn onder garantie en dan heb je geen verpakking nodig. Winkels die zeggen dat voor reparatie de verpakking nodig is kan je vragen waarom ze de verpakking nodig hebben. Vaak krijg je dan het antwoord dat op de doos de serienummers en streepjescode staan. Die kan je ook uitknippen of er een foto van maken. Daarnaast staat het serienummer soms ook op de aankoopbon, maar vrijwel altijd ook op het product zelf. In het geval van een laptop kan je het serienummer onderop de laptop vinden.
Dozen worden bewaard
We kregen honderden reacties van de Radar-achterban via WhatsApp op de vraag of zij hun verpakkingen bewaren. Dat blijkt massaal te gebeuren. Zo appt Monique dat ook zij een laptop kocht bij de MediaMarkt. Op de dag van aankoop was hij defect. Ze mocht de laptop omruilen in de winkel, ze had gelukkig nog de doos. Na twee weken was ook die laptop defect. Monique krijgt haar geld niet terug en mocht dit keer de laptop niet omruilen, maar moest de laptop laten repareren, omdat ze de doos niet meer had. Vanaf nu bewaart Monique alle dozen.
Josefine zegt dat ze er gek van wordt, zo vol ligt haar zolder. "Wij bewaren de dozen van apparaten inderdaad wel met het idee dat als er iets mis is, je misschien de doos nodig hebt. We hebben echter nog nooit aanspraak gemaakt op garantie."
Freek bewaart de dozen een paar weken tot hij het product uitgebreid heeft gebruikt. Andre vertelt dat hij de dozen bewaart tot de garantietermijn is verstreken. Dat is op zich een prima idee, dan heb je namelijk helemaal niets meer aan de verpakking en het scheelt opslagruimte op zolder of in de opslag.
Sommige telecomproviders, zoals KPN, vragen of je de modem bij beƫindiging van het contract weer wil retourneren in de originele verpakking, zo appt Piet.
Ria tipt dat je ook gewoon de streepjescode met typenummer en/of serienummer kan uitknippen. "Als een televisie kapotgaat ga je die meestal niet inpakken als je er mee teruggaat."
Gert zegt dat hij zijn dozen altijd minimaal twee jaar bewaart als er garantie op zit. Met name dozen met polystyreen erin bewaart Gert, "omdat verzending anders altijd een probleem wordt". Dat vindt hij makkelijker om zo beschadiging te voorkomen. "Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor de wijze van verzending en zeker als de verpakking af zou wijken van die van de fabrikant of leverancier."
Verpakking bewaren voor verkoop
Soms kan je dozen ook bewaren omdat je het product weer wil verkopen. Kopers hechten er vaak waarde aan om tweedehands een compleet product te kopen, dus inclusief doos en verpakking. Zo krijg je meer geld als je LEGO verkoopt inclusief de doos en de instructieboekjes. Ook een iPhone met doos, instructies, headset en oplader levert meer geld op als deze compleet wordt aangeboden.
Reageren? Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.
Video niet beschikbaar