Mr. Klaver Goes to Washington
- Nieuws
- Mr. Klaver Goes to Washington
Voorbij is de tijd dat jonge linkse politici Che Guevara T-shirts dragen. Kijk naar GroenLinks. De favoriete politicus van Jesse F. Klaver: John F. Kennedy. Lievelingsserie: West Wing. Evenbeeld: de opgestroopte mouwen van president Obama en de Canadese premier Trudeau. Want volgens Jesse ‘bouw je geen beweging op met een stropdas’. Klaver spiegelt zich graag als de Nederlandse JFK. Energiek, idealistisch en optimistisch. Amerika vormt een bron van inspiratie voor een jonge linkse politicus als Klaver.
Wat een verschil met 2012. Als campagneleider presenteerde Klaver een reclamespot. De simpele boodschap: Nederland moest meer op Duitsland gaan lijken. De neuzen zijn nu echter niet meer naar de buren in het oosten, maar naar de bondgenoot in het westen gericht.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Jesse Klaver maakte deze zomer op uitnodiging van de Amerikaanse ambassade een reis door de Verenigde Staten. Via het International Visitor Leadership Programmme (IVLP) geeft de Amerikaanse diplomatieke dienst (politieke) talenten de kans Amerika te leren kennen. Het alumnilijstje van dit exclusieve programma is indrukwekkend: 335 voormalige of huidige staatshoofden en regeringsleiders hebben als jonge politicus deelgenomen. Mensen als Nicolas Sarkozy, Tony Blair en Joachim Gauck bijvoorbeeld. En in Nederland Joop den Uyl, Wim Kok en Jan Peter Balkenende. De Amerikanen zien dus mogelijk al een toekomstig minister-president in Jesse Klaver. Nu de kiezer nog.
De studiereis gaf de mogelijkheid Amerika beter te leren doorgronden. Waarom vormen de Verenigde Staten ondanks grote tegenstellingen één staat, in tegenstelling tot Europa? En zowel het succes van Bernie Sanders, als het gevecht tussen Clinton en Trump kon hij ter plekke analyseren. Een goede voorbereiding op de strijd tegen Wilders. Ook sprak Klaver met de oud-adviseur van Obama op klimaatgebied, die betrokken was bij het historische klimaatakkoord van Parijs. En vanuit de Amerikaanse kant is er vast enige zorg dat GroenLinks handelsverdrag TTIP ter discussie stelt - Jesse wil deze eventueel per referendum voorleggen.
Zijn campagneteam blijft niet achter. De whizzkids van GroenLinks hebben de hulp ingeroepen van Blue State Digital. Wie? Het bureau achter de succesvolle digitale campagnes van Obama in 2008 en 2012. Na Zweden is Nederland nu aan de beurt. Doel is het opzetten van een slim digitaal platform om campagne mee te voeren. Het eerste resultaat vormt de introductie van zogenaamde ‘apptivisten’. Zo kan GroenLinks heel direct een trouwe groep campagnevoerders online bereiken. Na dag één hebben ze al 500 apptivisten, terwijl het nog niet eens groots geintroduceerd is. Smart.
Ook qua marketing wordt het Amerikaanser. Een van de vaste helpers van de campagne is David Snellenberg, oprichter van het hippe Amsterdamse reclamebureau Dawn. Hij helpt bij de strategische ontwikkeling van het merk ‘Jesse’. Hij helpt Jesse Klaver zich goed te positioneren. Jesse leren kennen? Lees dan het boek over zijn persoonlijke leven, net als Obama. Jesse ontmoeten? Weg met suffe inspraakavondjes, kom naar de Jesse Meetups. Het is een Nederlandse variant op Amerikaanse townhall-meetings. Naar Jesse luisteren? Weg met papieren speeches, welkom Amerikaanse teleprompters zodat hij je in de ogen kan kijken als hij spreekt. En één ijzeren wet van de reclame zie je terug: de kracht van herhaling. Alles wordt tig keer herhaald in catchy frames en tastbare verhalen.
Het legt GroenLinks geen windeieren. De partij is weer herkenbaar en doet het goed in de peilingen. Rest nog één vraag, al lijkt die vooralsnog hypothetisch. Stel dat Jesse Klaver zoveel zetels haalt dat hij premier zou worden. Zou hij dan traditioneel zoals Nederlandse premiers een eerste bezoek brengen aan Berlijn? Of wordt het dan toch een reisje naar Washington...
Sywert van Lienden is politiek commentator