Wetenschap & Techniek
KRO-NCRV

Wat is de psychologie achter het wel of niet geven van geld aan een dakloze?

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Wat is de psychologie achter het wel of niet geven van geld aan een dakloze?

Bij de supermarkt een daklozenkrantje kopen, op straat aan iemand een centje geven of doneren aan een goed doel. Waarom doe je het de ene keer wel en de andere keer niet? Wat ligt daar psychisch aan ten grondslag? Suzanne van de Groep, universitair docent Psychologie aan de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences, deelt haar inzichten bij Spraakmakers.

Video niet beschikbaar

Geld geven aan een dakloze, de ene doet het altijd, de ander nooit en sommigen soms. Volgens Van de Groep zijn we sneller geneigd om iets te geven als we "ons verbonden voelen met iemand, als iemand het verdient of als iemand onze hulp echt hard nodig heeft." Ook de omgeving speelt een rol. "Als het zonnetje ervoor zorgt dat je je blij voelt of vrolijk bent, draagt dat bij aan of je iets wil geven aan een ander."

Het brein en de interne processen maken dus de balans op. "We zien dat het beloningsgebied van het brein een belangrijke rol speelt. En dat het ook als belonend ervaren wordt als je iets geeft aan een ander", verklaart Van de Groep. Er komt namelijk dopamine vrij wanneer we iets geven aan een dakloze.

Inlevingsvermogen

Het perspectief van de ander aannemen is ook belangrijk in je besluitvorming. "Het helpt als je je goed kan inleven in een ander en mee kan voelen met de ander. Dan ben je eerder bereid om iets te geven."

Maar wat houdt iemand dan tégen om wat te geven? "Als je denkt dat het geld niet goed besteed wordt, niet zeker weet of diegene er iets goeds mee gaat doen, omdat je zelf krap bij kas zit of als je niet lekker in je vel zit", somt Van de Groep op.

'Paadje in je brein'

Daarom wil Van de Groep onderzoek doen naar het aansporen van mensen om iets te geven. "Als je ervaart dat geven heel belonend is, wil je dat vaker doen." Het valt te trainen, veronderstelt Van de Groep. "Dat zou dus ook betekenen dat je mensen die wat verder van elkaar afstaan, wat dichterbij elkaar zou kunnen brengen. Dat is het streven."

Van de Groep ziet "maatschappelijke diensttijd" als een ideaal project om ook jongeren zover te krijgen om wat te geven aan daklozen. Wanneer je er eenmaal mee begint, ben je namelijk ook sneller geneigd het te herhalen. "Je maakt dan een paadje aan in je brein, waardoor je het nog een keer wil opzoeken. We weten dat geven voor een fijn gevoel zorgt en dat je je dan ook weer beter voelt over jezelf. Het is dus zeker goed om te doen."

KRO-NCRV
Bij KRO-NCRV geloven we dat de samenleving rechtvaardiger, eerlijker, groener en liever kan.
Maak morgen mee, KRO-NCRV.

Ster advertentie
Ster advertentie