Britse reclames voortaan getoetst op seksisme
- Nieuws
- Britse reclames voortaan getoetst op seksisme
Schoonmakende vrouwen en klussende mannen. Een reclame van Aptamil, voor babymelk, waarin een meisje uitgroeit tot ballerina en een jongen tot academicus. In veel reclames ziet de wereld er zo uit. De Britse Reclame Code Commissie wil dat veranderen. Vanaf volgend jaar wordt er harder opgetreden tegen advertenties met seksistische stereotypes.
Subjectief
Wat mag wel en wat mag niet, vraagt correspondent Suse van Kleef zich af. Is het niet een subjectieve kwestie? ''Je kan er over discussiëren'', erkent Lucy Russell van de stichting Young, dat vecht tegen genderongelijkheid. ''Maar er zijn veel voorbeelden waarbij het duidelijk is dat reclames invloed hebben op kinderen. Ze zien iets in de reclame en denken dat ze ook zo moeten zijn en gedragen.''
Van Kleef merkt dat het leeft op straat. ''Ik begrijp niet waarom vrouwen in parfum-reclames zo weinig kleding aan hebben'', zegt de 21-jarige Emily. ''Mannen worden net zo hard gestereotypeerd'', zegt dertiger Peter.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Reclamemakers positief
Britse reclamemakers reageren over het algemeen positief. De vakorganisatie voor reclamemakers vreest echter dat het lastig zal zijn regels te maken die consequent te handhaven zijn, vertelt Van Kleef.
Vier jaar geleden werden 600 klachten vanwege een reclame waarin een vrouw alle kerstvoorbereidingen in haar eentje doet, nog afgewezen door de Reclame Code Commissie. Met de nieuwe regels zal dit anders zijn.