Binnenland

Einde CityTijger: tijgers naar huis, consumenten in de kou

foto: Pixabayfoto: Pixabay
  1. Nieuwschevron right
  2. Einde CityTijger: tijgers naar huis, consumenten in de kou

[AVROTROS] Reisorganisatie CityTijger laat veel gedupeerden achter. "We zijn gestopt." Dat heeft directeur Gerard Hermsen in de uitzending van Radar gezegd. De tijgers zijn naar huis, de consumenten staan in de kou. Hoe krijg je je geld terug?

Einde CityTijger: tijgers naar huis, consumenten in de kou

Radar besteedde op 26 augustus voor het eerst aandacht aan het reisbedrijf dat dagtrips en meerdaagse reizen naar Parijs, Disneyland Parijs en Londen aanbood. Consumenten klaagden dat hun reis kort voor vertrek ineens werd geannuleerd en dat terugbetalingen uitbleven. CityTijger blijkt echt om de haverklap reizen te annuleren waardoor families met kinderen, die zich hadden verheugd op een dagje Disneyland Parijs, heel kort voor vertrek teleurgesteld werden. Wie zich bij de touroperator meldt en het geld terugvraagt moet wekenlang wachten en loopt tegen loze beloften aan. Rowan Hoogendoorn betaalde bijna 800 euro aan CityTijger en na anderhalve maand heeft ze haar geld terug, mede dankzij druk van Radar. Yvonne Distelbrink ging het schip in voor 200 euro en moest dreigen met juridische stappen voordat CityTijger eindelijk het geld terugstortte.

Meer en meer gedupeerden melden zich

Nadat Radar vorige week berichtte dat het bedrijf aan klanten liet weten te stoppen met het uitvoeren van reizen, hebben zich nog meer gedupeerden gemeld. Zo ook Sanjay Chatta die met zijn vrouw naar Londen zou gaan. Hij kreeg wel een bevestiging dat zijn betaling ontvangen was, maar de reispapieren bleven vervolgens uit. Kort voor vertrek belde hij naar CityTijger en kreeg hij te horen dat de reis niet doorging. Dat was begin augustus. Sindsdien wacht Chatta op zijn negentig euro. Chatta klaagt dat hij ook geen contact meer kan krijgen met CityTijger. De telefonische helpdesk bestaat niet meer, daar hoor je nu alleen nog een bandje. Op e-mails wordt niet gereageerd. Ook Madelief Maas zou met CityTijger op reis gaan en wel naar Parijs, maar daar is ze nooit gekomen. Twee dagen voor vertrek werd haar trip geannuleerd. Ook zij wacht nog steeds op haar geld.

Hoe staat het ervoor?

Gerard Hermsen, directeur van CityTijger, heeft geen warme herinneringen aan zijn optreden in de uitzending van 26 augustus 2017. "Naar aanleiding van uw laatste uitzending heb ik tegen de manager gezegd dat wij gaan stoppen met elkaar." Hermsen zegt verder dat CityTijger B.V. nog steeds bestaat, maar dat ze wel de website hebben platgelegd. Dat niet alleen, want ook de Facebookpagina is offline gehaald en telefonisch is het bedrijf niet meer te bereiken. Op de vraag hoe Hermsen alle klachten gaat oplossen zegt hij: "Niet. We zijn gestopt". Over de terugbetaling zegt Hermsen dat alle mensen terugbetaald worden die aan hen hebben betaald. "Voor de rest niets."

Boek altijd bij een garantiefonds

CityTijger is niet aangesloten bij een garantiefonds en dat is van essentieel belang in deze. "Reisorganisaties die pakketreizen aanbieden moeten zich volgens de wet aansluiten bij een garantiefonds." Dat zegt jurist Bregje Krijnen van UdinkSchepel Advocaten. Zo'n garantiefonds is een externe verzekering dat ervoor zorgt dat reizigers in ieder geval hun geld nog terugkrijgen. "Dit lijkt naar een faillissement te gaan."

'We hebben 1000 man in dienst'

Dat zei directeur Hermsen in de uitzending enkele weken geleden. Uit gegevens van de Kamer van Koophandel blijkt dat er in het huidige bedrijf helemaal geen x-aantal werknemers geregistreerd staat, naast de bestuurders. CityTijger Travel B.V. bestaat sinds 8 februari 2017. Dat is ook de datum dat directeur Hermsen als bestuurder geregistreerd werd. Voordat CityTijger een besloten vennootschap werd in februari 2017 stond het bedrijf anderhalf jaar lang ingeschreven als vennootschap onder firma met drie werkzame personen. Het aanbod aan reizen bij CityTijger is dermate beperkt dat het moeilijk voor te stellen is dat er duizend mensen werken bij CityTijger. "Er lijkt sprake te zijn van een liquiditeitsprobleem", aldus Bregje Krijnen.

Via een tussenpartij geboekt?

De redactie kreeg ook meldingen van consumenten die niet bij CityTijger zelf hadden geboekt, maar via een tussenpartij zoals Vakantieveilingen.nl of ActieVanDeDag.nl. Mensen die via zo'n tussenpersoon hebben geboekt, een voucher hebben gekocht of een veiling met een reis hebben gewonnen krijgen hun geld terug. Vakantieveilingen.nl zegt begin september al gestopt te zijn met het aanbieden van reizen van CityTijger naar aanleiding van de vele klachten van geannuleerde reisjes. Zo laat Vakantieveilingen.nl het volgende weten: "Voor Vakantieveilingen staat de tevredenheid van haar klanten centraal. Zodra de informatie ons bereikte dat CityTijger (tijdelijk) haar activiteiten had gestaakt, zijn wij direct gestopt met het veilen van hun arrangementen. Wij hebben klanten die een CityTijger veiling hebben gewonnen – en waarvan we wisten dat ze nog niet van hun veiling gebruik hadden gemaakt – alle veilingkosten geretourneerd. Klanten die nog een openstaande CityTijger veiling hebben en nog geen geld retour hebben ontvangen, kunnen contact opnemen met onze klantenservice." Ook Belevenissen.nl heeft besloten consumenten te compenseren voor niet-uitgevoerde reizen.

Wat kan je nu nog doen?

Je kan een klachtenbrief sturen waarin je niet alleen de reissom terugvordert, maar ook eventuele reeds gemaakte kosten, zoals een treinkaartje dat je al gekocht hebt of andere reeds gemaakte kosten. Op de website van ConsuWijzer lees je daar meer over. Als er een faillissement is uitgesproken sta je als consument achteraan in de rij, want dan willen vaak grotere partijen zoals de Belastingdienst eerst nog geld zien.

Hoe kan je dit voorkomen?

Let goed op dat je je reis boekt bij een reisorganisatie die alles goed voor elkaar heeft. Die is dus aangesloten bij een garantiefonds, zoals SGR. Ook hanteert de reisorganisatie de ANVR-reisvoorwaarden. Krijnen tipt om een reis te betalen met je creditcard zodat je altijd nog kan aankloppen bij de creditcardmaatschappij. "Je kan ook via een eenmalige machtiging betalen, die kan je wel storneren, maar let daarbij op de maximale periode dat je een betaling kan laten storneren."

Reageren? Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.

Video niet beschikbaar

Ster advertentie
Ster advertentie