Toiletbril kapot in accommodatie: wie moet die vervangen?
- Nieuws
- Toiletbril kapot in accommodatie: wie moet die vervangen?
[AVROTROS] Je boekt een hotelkamer, suite of je huurt een mooi vakantiehuisje en tijdens het verblijf breekt de wc-bril. Wie moet die dan vervangen of betalen? Jij als huurder of de beheerder van het park? Strandplevier Hotelsuites van Roompot Vakanties zegt dat de huurder die moet vergoeden, de huurder is het daar niet mee eens. Wie moet de schade betalen?
Toiletbril kapot in accommodatie: wie moet die vervangen?
Klaas Zandstra boekt een suite bij Roompot Strandplevier in De Koog op Texel. Hij was daar samen met zijn vrouw. Tijdens zijn verblijf brak spontaan de toiletbril. Dat verbaasde hem, want de accommodatie is nog maar anderhalf jaar oud. Zandstra meldde de schade direct en de ondernemer zegt dat Zandstra zelf de schade moet betalen. "Ik heb gezegd dat ik het daar niet mee eens ben aangezien wij er vanuit gaan dat het materiaal in orde is. Waarschijnlijk zat er al een kwetsbare plek in de bril die niet voor het oog zichtbaar was. Ik heb aangegeven het niet te betalen."
Wie is de eigenaar?
Zandstra zegt 'ondernemer', dat komt omdat de kamers particulier bezit zijn die worden beheerd door een ondernemer. Roompot Vakanties hangt daar weer boven als verhuurder. De ondernemer, die hier als beheerder fungeert, nam contact op met Roompot Vakanties om de schade te bespreken. Ook werd er contact gezocht met de eigenaar van de kamer, maar daar kwam de beheerder niet verder. Duidelijkheid bleef uit, ook was het voor Zandstra onbekend of hij bij thuiskomst nog een rekening zou ontvangen voor de kapotte wc-bril.
'We bekijken het per geval'
Marc Volleman is woordvoerder voor Roompot Vakanties. Hij legt uit dat Roompot Vakanties in deze alleen de verhuur regelt. Als klant is het logisch dat je je wendt tot de partij waar je geboekt hebt. Volleman: "De beheerder wist niet goed hoe hij met dit geval om moest gaan. Hij wilde de klant de rekening sturen, de klant was het daar niet mee eens. Toen heeft de klant ons benaderd. Wij wilden dat de klant een goede vakantie heeft, wij hebben het dus voor onze rekening genomen en zoeken het zelf uit met de eigenaar." Volleman zegt dat Roompot Vakanties per geval bekijkt hoe ze hiermee omgaan.
Meubels in de vijver
Volleman zegt dat er per jaar tien miljoen overnachtingen worden geboekt bij Roompot Vakanties. "Bij normaal gebruik volgens de redelijkheid en billijkheid nemen wij de schade voor onze rekening. We zijn echt wel coulant. Apparatuur kan ook slijten, we houden rekening met afschrijving." Roompot Vakanties heeft jaarlijks voor tienduizenden euro's schade, zegt Volleman tegen Radar Radio. "Ik heb een keer gezien dat de meubels in de vijver zijn gegooid en schilderijen van de muur zijn getrokken." Paul Eldering van De Telegraaf zegt dat er meestal een probleem is als de schade groot is. "Als huurder sta je niet zo snel in je recht. Als er een kopje breekt wordt het van je borg gehaald, dat is meestal te overzien."
Hoe zit dit juridisch?
Maryse Oranje, jurist van De Vos & Partners zegt dat de eigenaar van de accommodatie moet aantonen dat jij de schade hebt veroorzaakt. "Ze kunnen het inhouden op je borg. Dat is vervelend, want als je het er niet mee eens bent, dan moet jij stappen ondernemen om dat weer terug te krijgen. De borg is een stukje zekerheid voor de verhuurder." Oranje tipt consumenten op foto's te maken bij binnenkomst. "Je kan tegenwoordig op je mobiel zien wanneer een foto is gemaakt." Stuur een mailtje met je bevindingen en geef aan dat jij de schade niet veroorzaakt hebt. "Als je een borg cash betaalt, zet dat dan wel op papier."
Oproep
Heb jij ook een prangende kwestie, probleem op je vakantieadres of vraag over je reis? Stuur een mail naar de redactie en wij gaan aan de slag met jouw vraag.
Reageren? Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.
Video niet beschikbaar