Naar cookieinstellingen
chevron down

VINK met Matthijs Schraver over Via de voordeur en Selma van Dijk over Louis van Dijk, virtuoos, vriend en vader

AVROTROS

VINK met Matthijs Schraver over Via de voordeur en Selma van Dijk over Louis van Dijk, virtuoos, vriend en vader

AVROTROS

01:00 - 02:00

Consumenten voelen zich misleid door 50liefde.nl

foto: Radar Radiofoto: Radar Radio
  1. Nieuwschevron right
  2. Consumenten voelen zich misleid door 50liefde.nl

[AVROTROS] Wie ouder dan vijftig is en een nieuwe vlam zoekt kan terecht op de datingsite 50liefde.nl. De site geeft aan dat je je gratis kan aanmelden, maar met een gratis aanmelding zijn de mogelijkheden beperkt. Wie meer wil moet betalen. Consumenten ervaren dat als zeer onduidelijk en voelen zich misleid.

Consumenten voelen zich misleid door 50liefde.nl



De eerste stap op het liefdespad is voor veel mensen een belangrijke en vaak zetten zij die stap dan ook heel voorzichtig. Dat is zeker als je al wat ouder bent en je voor het eerst via een datingsite op zoek bent naar een partner. Er gaat veel wikken en wegen vooraf aan een daadwerkelijke inschrijving op zo'n relatiesite. Een datingsite die zich richt op 50-plussers is 50liefde.nl.

Boete van €5 en incassobureau

Voor een aantal consumenten van boven de vijftig was het verlangen naar een maatje uiteindelijk groter dan de schroom zich in te schrijven. Marjolein (69) mailt ons dat ze sinds twee en een half jaar weduwe is. "Afgelopen kerstmis dacht ik, misschien moet ik me toch maar eens inschrijven bij een datingbureau, hoewel ik daar wel wat moeite mee had. Ik kwam terecht op de site 50liefde.nl." Ook Gerrit Jan schreef zich onlangs in bij 50liefde.nl en vertelt ons dat hij zich "compleet misleid" voelt. "De site zou gratis zijn, maar vanaf dag één merkte ik dat het om een betaalsite ging. Ik zag af van verdere deelname. Tot ik een aanbod kreeg om voor €1,00 drie dagen gebruik te maken van hun site. Ik maakte het bedrag over zonder dat ik ervan bewust was dat ik daardoor vastzat aan een abonnement van minimaal drie maanden voor €40 per maand. Toen ik dat bedrag storneerde ontving ik direct een dreigende mail waarbij direct ook een boete van €5 was opgeteld en een incassobureau was ingeschakeld." De incasso gaat via CB Incasso, oftewel Centraal Bureau Incasso, dat gevestigd is in Utrecht. Dit incassobureau is volgens hoofdklantenservice 50liefde.nl, Berry Harbering, onderdeel van datingsite 50liefde.nl.

Abonnement voor 30 dagen automatisch verlengd

Nadat Marjolein zich heeft ingeschreven geeft ze toestemming om via iDEAL te betalen, maar ze geeft geen toestemming voor een automatische incasso. Marjolein kiest voor een abonnement op proef voor 30 dagen en vraagt via e-mail of dat kan. Dat kan volgens 50liefde.nl en ze sturen haar een linkje waarmee ze een abonnement voor dertig dagen afsluit. Nietsvermoedend gaat ze daar op in, maar een maand later wordt via een automatische incasso €39,99 van haar rekening afgeschreven. Daar had ze toch nooit toestemming voor gegeven?

Veel verschillende opzegtermijnen

50liefde.nl maakt het voor consumenten niet heel makkelijk om op te zeggen. We belden met het bedrijf en horen dat bij een proefperiode van drie dagen, er binnen 24 uur moet worden opgezegd, anders wordt er automatisch verlengd met een maandabonnement. Dat maandabonnement kent een opzegtermijn van dertig dagen, dus je moet direct opzeggen als je kennelijk een nieuw abonnement hebt. Bij een actie waarbij je tegen gereduceerd tarief een maand 50liefde.nl kan proberen wordt een opzegtermijn van veertien dagen gehanteerd.

Regels verstopt in algemene voorwaarden

Het bedrijf 50liefde.nl blijkt enorm veel regels verstopt te hebben in haar algemene voorwaarden. Volgens die algemene voorwaarden had Marjolein moeten weten dat als zij een proefabonnement aanging dat automatisch verlengd werd, tenzij ze dat binnen de eerste veertien dagen weer had opgezegd. Dan is een 'proefabonnement voor dertig dagen' ineens wel een erg rekbaar begrip. Bovendien heeft 50liefde.nl in haar voorwaarden opgenomen dat storneren extra kosten voor de consument oplevert. 50liefde.nl verdubbelt zonder pardon het maandbedrag van €39,99 plus daarbovenop nog eens €5 aan administratiekosten. De liefde wordt duur betaald.

Wat zijn nu de regels?

Anneke van Kesteren van het Juridisch Loket begint met het analyseren van het woord 'gratis'. Dat staat wel zes keer op de landingspagina van 50liefde.nl. Daarover vertelt zij: "Er zou een bevestiging op de website moeten volgen dat het hier uitsluitend de gratis aanmelding betreft en dat je voor méér je moet abonneren. Nu is het kijken, kijken, maar niet kopen." Verder zegt Van Kesteren: "Artikel 2 van de Algemene Voorwaarden geeft daar ook wel iets over aan: de mogelijkheid tot het in contact treden met Deelnemers kan aan voorwaarden zijn verbonden, bijvoorbeeld de voorwaarde van het afnemen van een betaald lidmaatschap. De Datingsite informeert de Consument vóór het aangaan van het Lidmaatschap over de voorwaarden waaronder Deelnemers met elkaar in contact kunnen treden en over welke groep Deelnemers welke berichten wel of niet ontvangen. Indien de dienstverlening plaatsvindt tegen betaling van Lidmaatschapsgeld, is dit gebaseerd op een vast bedrag voor een bepaalde periode of op een bedrag per handeling of een combinatie hiervan. De Datingsite geeft hierover helder informatie op haar Website vóór het aangaan van het Lidmaatschap."

Onwetendheid

Daarmee lijkt 50liefde.nl zich in te dekken tegen onwetendheid van de consumenten. Erg duidelijk is het allemaal niet. Er is een Europese richtlijn die consumenten beschermt en handvatten geeft. Nederland moet zich houden aan die Europese richtlijn. In Artikel 7 van die richtlijn staat dat informatie verstrekt moet worden in een leesbare vorm en duidelijke en begrijpelijke taal. "Daarvan is mijner inziens geen sprake." Anneke van Kesteren legt verder uit: "In de algemene voorwaarden vind je niet zozeer iets over de specificaties van de overeenkomst. Sterker nog: dat mag niet eens in de algemene voorwaarden. De AV zijn namelijk een onderdeel van de overeenkomst, maar dan moet dus vooraf de overeenkomst duidelijk zijn." Dit is volgens Van Kesteren het kernbeding: dat is een beding dat van zodanig wezenlijke betekenis is, dat de overeenkomst zonder dit beding niet tot stand zou zijn gekomen. Dit varieert per overeenkomst. 'Kernbedingen' zijn bijvoorbeeld de te betalen prijs, de te leveren hoeveelheid, de te leveren kwaliteit, enz. Dat kernbeding, duidelijke en begrijpelijke informatie over de overeenkomst zie je echt niet terug op de website, zegt de jurist van het Juridisch Loket.

Reactie Autoriteit Consument & Markt

De publieke toezichthouder Autoriteit Consument & Markt vertelde ons dat het woord gratis alleen mag worden gebruikt als het aanbod ook echt gratis is. Dat is dus niet het geval bij 50liefde.nl. Van Kesteren reageert daarop: "als er eigenlijk sprake is van een abonnement is dat niet gratis. Verder moeten de essentiële voorwaarden bij een aanbod duidelijk vermeld worden, dus bijvoorbeeld de prijs, dat het om een abonnement gaat en hoe je kunt opzeggen. Dat mag niet verstopt worden ergens onderaan de website of in de AV. Als hier niet aan voldaan wordt, is er geen geldige overeenkomst".

Algemene voorwaarde ongeldig

Artikel 11 in de algemene voorwaarden van 50liefde.nl gaat over het wijzigen van de algemene voorwaarden. 50liefde.nl zegt het recht te hebben die op elk moment te wijzigen. "Het is de persoonlijke verantwoordelijkheid van de consument om deze algemene voorwaarden geregeld na te kijken", volgens de voorwaarde. Van Kesteren: "dat mag niet, want de ondernemer heeft een informatieplicht. Wijzigen alleen is dus niet voldoende, de nieuwe algemene voorwaarden moeten opgestuurd worden."

Reactie 50liefde.nl

Berry Harbering is hoofd klantenservice van 50liefde.nl. Zijn algemene reactie is dat de consument alles in de algemene voorwaarden kan lezen. "Na stornering ontvangt de klant van ons een mail waarin wij aangeven dat de stornering niet conform de wederzijdse overeenkomst is. Uiteraard is het storneren van een betaling het goed recht van een ieder, echter is het niet conform de wederzijdse overeenkomst. Klant heeft hier akkoord voor gegeven en wordt door middel van de mail vriendelijk verzocht om het gestorneerde bedrag, al dan niet inclusief opzegmaand, terug te betalen aan ons." Over het gebruik van het woord 'gratis' zegt hij: "Wij gebruiken 'Gratis inschrijven' en 'Gratis registratie' als marketingtermen bij registratie. Registratie is ook geheel kosteloos, de klant kiest er vervolgens zelf voor of hij of zij een premium klant wil worden of niet. De definitie van deze woorden is vrij gemakkelijk op te zoeken. Wij pretenderen nooit en te nimmer een gratis lidmaatschap aan te bieden. Mocht hier iets specifieker over uitgeweid kunnen worden, dan verneem ik graag wat er "onduidelijk" aan is, daar dit een relatief begrip is."

Reageren? Dat kan onder dit artikel op Radar of plaats een reactie op onze Facebookpagina. Dit artikel in je mailbox? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO Radio 1

NPO Radio 1 gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.